SNS

Beantwoord

Zijn spaarpotten bij een gedeelde spaarrekening niet zichtbaar voor elkaar?

• 8 maart 2015
  • 176 Reacties
  • 47783 Keer bekeken

Hallo!
Ik heb sinds begin dit jaar een gedeelde spaarrekening (en lopende rekening) met mijn vriend.
Het gekke alleen is, dat hij de spaarpotten die ik heb aangemaakt niet kan zien, en ik kan zijn spaarpotten niet zien.

Zo heeft hij geld overgemaakt naar zijn spaarpot, alleen als ik inlog, dan zie ik dat dat bedrag nog als "te verdelen" staat.
Aan de andere kant ziet hij de spaarpot niet die ik heb aangemaakt.

Hoe kan dit? En hoe kunnen we elkaars spaarpotten wel zien? Of moeten we dan allebei de spaarpotten zelf aanmaken (wat niet logisch en niet handig is)?

Alvast bedankt!
icon

Beste antwoord door Evelyn SNS 2 maart 2020, 17:24

Hoi @RalphS,

Veel dank voor je berichten en goed dat je advies hebt ingewonnen bij een SNS Winkel. We zijn het met je eens dat het handig is als (bijvoorbeeld) spaarpotjes voor alle personen die toegang hebben tot de rekening, inzichtelijk zijn. 

Onlangs heb ik in dit topic laten weten dat er in de nieuwe Mijn SNS wijzigingen komen die ervoor zorgen dat voor alle personen die toegang hebben tot de rekening, over dezelfde informatie kunnen beschikken. Bijvoorbeeld dat ingeplande betalingen inzichtelijk zijn. Er wordt door de ontwikkelaars nog aan gewerkt: de gewenste aanpassing gaat later dit jaar in de nieuwe Mijn SNS live, een concrete datum is nog niet afgegeven. 

Om ervoor te zorgen dat het onderwerp centraal op de community wordt besproken, verplaats ik onze berichten naar het bestaande topic. 

Bekijk origineel

176 reacties

GEWELDIG !!!

Hallo Geesje,

Dank voor je reactie. Jammer, maar ook vreemd. Een spaarrekening is op beider naam. Een spaarpot is binnen die spaarrekening en dus ook op beider naam (naar mijn idee). Dus zou die net als een spaarrekening voor beide zichtbaar moeten zijn.  Het blijft een spaarpot binnen een gezamenlijke rekening. Blijft voor mij vreemd, maar als dit technisch niet mogelijk is, dan is het niet anders :wink:.

Hi Evelyn,

Dank voor je feedback….we wachten af.

...met daarbij de nadrukkelijke informatie, dat je de digipas / wachtwoord van je partner wel nodig hebt als je wilt weten of je aan het eind van de maand nog geld over hebt. Die gegevens heb je namelijk nodig om de door hem/haar ingeplande betalingen te zien (net als de spaarpotten).
Daarom krijg je hier van sommige mensen het advies om gezamenlijk één digipas te gebruiken. Dan kun je namelijk niet missen. Het wordt pas een probleem als de digipashouder plotseling zou komen te overlijden...
Badge +1
Volgens mij is een gemeenschappelijke rekening ook gemeenschappelijk bedoelt in de tijd: niet langs elkaar heen leven maar samen op de bank met je SNS app afstemmen en overleggen. Voorkom je juridische angels en lijkt me goed te passen in de maatschappelijk verantwoorde koers van de Volkbank.
Koos, ik denk dat veel mensen met een en/of rekening het daarover eens zijn. Hier geldt echter het principe van 'de aanbieder bepaalt' en niet 'wie betaalt, die bepaalt'.
Je moet het contract zien als een autosleutel. Als mijn vrouw in de auto stapt met haar eigen sleutel dan gaat de radiozender aan zoals zij de laatste keer de auto had verlaten, en gaan de spiegels in haar stand.
Bij mij gebeurt hetzelfde als ik mijn sleutel gebruik. Al mijn instellingen worden doorgevoerd.
Ook al is het één en dezelfde auto.

Ik vind dit een misleidende vergelijking.
Immers, als je in de auto stapt die direct je persoonlijke instellingen weergeeft, ontneemt dat je niet het recht om die instellingen aan te passen (laagstaande zon, weersomstandigheden, lichamelijk ongemak kunnen daar redenen voor zijn). Alle "gegevens" blijven immers in gelijke mate toegankelijk.
En daar zit bij MijnSNS nu juist het probleem.
In de auto zie je dat je partner de tank bijna heeft leeggereden, die informatie is beschikbaar.
Met je SNS-bankrekening zou dat wel eens heel anders kunnen lopen door onvolledige informatie, maar wel volledige medeverantwoordelijkheid.

De spaarpotten, waar dit topic over gaat en waar ik vooral op doelde, zitten in een ander platform dan geplande overboekingen die jij waarschijnlijk in gedachten hebt.
Mijn uitleg is vooral bedoeld om aan te geven dat de oplossing voor dergelijke zaken niet aan de contract kant opgelost kunnen worden.
Reputatie 5
Badge +4

Dag allemaal,

Graag deel ik een korte update met jullie. Ongeveer een maand geleden heb ik laten weten dat er in de nieuwe Mijn SNS wijzigingen komen die ervoor zorgen dat voor alle personen die toegang hebben tot de rekening, over dezelfde informatie kunnen beschikken. Bijvoorbeeld dat ingeplande betalingen inzichtelijk zijn. Er wordt door de ontwikkelaars nog aan gewerkt: de gewenste aanpassing gaat later dit jaar in de nieuwe Mijn SNS live, een concrete datum is nog niet afgegeven. 

Reputatie 5
Badge +4

Hi @Koos 

Dank voor je enthousiaste reactie, echt fijn om te lezen. Ondanks dat de aanpassing niet op korte termijn is, dacht ik er goed aan te doen om de update te delen 

Ik heb het gevonden,

mijn vrouw en ik hebben beide ons eigen digipas.

Bij de iPad log ik automatisch in met de digipas van mijn vrouw en op mijn Android log ik in met de digipas van mij.

De inhoud van de rekeningen kloppen wel bij beide maar de adresboek, spaarpotjes en rekeningindeling zijn dan apart. Ik heb dit nagevraagd bij mijn SNS bank en die gaven aan dat de digipas persoonlijk is.

Ik vind dit een beetje een bijzondere filosofie dat je dit soort dingen persoonlijk wil maken over onze gezamenlijke rekening.

Maar goed ik log nu op alle apparaten in met 1 digipas, die andere digipas gaat achter in de la, daar doen we nu niks meer mee.

Nu werkt het prima

Ik ben nieuw bij de SNS en mijn vriendin en ik ondervinden hetzelfde probleem. Spaarpot aangemaakt in de app door mijn vriendin, maar niet zichtbaar voor mij. Nu lees ik dat het op de wensenlijst van 2017 stond…. Is het probleem inmiddels opgelost of staat het op een nieuwe wensenlijst :wink: .

Groet,

Edwin

ik sluit me aan bij alle mensen die heeeel graag de spaarpotten willen delen bij een gezemelijke rekening. Dat moet anno nu toch wel mogelijk gemaakt kunne worden. Hoe eerder hoe beter. Dank
Hoi BenM,

Welkom op de community. Goed om te lezen dat je direct een wens kenbaar maakt. Eerder in dit topic gaven we aan dat dit onderwerp op onze lijst staat. Vanuit de community lezen we vaker de klantwens om rekeninggegevens, zoals het adresboek, ingeplande overschrijvingen en het huishoudboekje, inzichtelijk te maken voor de andere rekeninghouder. Op dit moment doen we dit niet, omdat Mijn SNS persoonsgebonden is. We erkennen de wens, maar op dit moment is er geen nieuws over dit onderwerp te melden.

Heb je het topic Welkom op de community gelezen? Op de community praten we ook over ‘niet bankzaken’ in de Koffiekamer en hier stellen de leden zichzelf voor.
Het idee was op de wensenlijst gezet voor 2017. Nu is september al weer halverwege en dit is niet geimplementeerd in de app. Zeer spijtig. Ook mijn vriendin en ik hebben nu een tijdje een gezamenlijke rekening en lopen keer op keer tegen de beperkingen aan. Geen synchronisatie van spaardoelen, instellingen, verdelen van saldo over spaarpotten, bij een aankomende incasso krijg alleen ik een e-mail en mijn vriendin niet. Financieel beheer van de rollende euro's is lastig wanneer bijde houders van een EN/OF rekening niet dezelfde informatie krijgen... Ja, je sluit samen de rekening af maar je krijgt niet dezelfde informatie te zien. Wat is dan het idee achter een en/of rekening? Dat je samen bankiert toch?

Wanneer wordt die wensenlijst ook omgezet in een plan van aanpak met afspraken wanneer de update klaar staat in de app store's?
Reputatie 1

Goedemiddag @EdWu welkom bij SNS en de community. Leuk dat je direct meepraat. Wil je het team leren kennen? Hier stellen we ons voor.
Je inloggegevens zijn persoonsgebonden, en niet gebonden aan de rekening. Als je inlogt, worden jouw instellingen geladen. Logt je vriendin in? Dan laden we haar instellingen. De instellingen van een spaarpot zijn niet over te dragen naar de andere digipas. Technisch is dit niet mogelijk. Houden jullie elkaar zelf op de hoogte van de spaardoelen?

Badge +1
Het zou goed zijn als de SNS elk jaar 1 topic uit die lijst door de community laat kiezen en dat dan ook dat jaar uitvoert (eventueel bij een groot topic in delen over bv 2 jaar, maar wel met tussenresultaten.
Dan is zo'n lijst zinvol, nu worden er alleen zoethoudertjes geïmplementeerd als een menu-logo.
@Bram,
Dit probleem is al in vele gedaantes langs gekomen.
Voel je vrij om mijn handtekening over te nemen, net als Blacktomcat, Eva en even BigBen deden.
Het zou goed zijn als de SNS elk jaar 1 topic uit die lijst door de community laat kiezen en dat dan ook dat jaar uitvoert (eventueel bij een groot topic in delen over bv 2 jaar, maar wel met tussenresultaten.
Dan is zo'n lijst zinvol, nu worden er alleen zoethoudertjes geïmplementeerd als een menu-logo.

We hebben dat een tijdje gehad, een Top 10.
Maar ja, de SNS is vooral druk met zichzelf.
Groet,
Ben 🆒
PS Weet je, "de SNS" bestaat niet. Het is een groep mensen die samen uitvoering geeft aan "het bedrijf SNS". En daar zit het probleem, samenwerken is voor mensen erg moeilijk, vooral als het anti autoritair / laissez-faire (moet gaan) gaat.
@Bram,
Dit probleem is al in vele gedaantes langs gekomen.
Voel je vrij om mijn handtekening over te nemen, net als Blacktomcat, Eva en BigBen deden.

en eRik19...
Hoi allemaal,

De wens staat nog steeds op de lijst, maar op dit moment is het nog niet bekend wanneer dit opgepakt wordt.
Badge +1
5 december lijstje
welk jaar?
Als ik een betaling doe kan mijn vrouw dit niet zien, waar voor is dan een en/of betaalrekening
Anders hadden wij een afzonderlijke rekening moeten nemen.
Ik hoop dat nog eens veranderd.
Reputatie 5
Badge +4

Hi @EdWu Edwin,

We zijn het met je eens dat het handig is als (bijvoorbeeld) spaarpotjes voor alle personen die toegang hebben tot de rekening, inzichtelijk zijn. Op korte termijn gaat een nieuwe update in Mijn SNS stap voor stap live. Hierbij wordt onder andere ook deze aanpassing doorgevoerd. Een concrete datum kan ik nog niet noemen, maar dit goede nieuws wilde ik graag met je delen :)

Badge +2
Goedenavond Kees Plooij,

Wat leuk om je na een lange tijd weer terug te zien. Je vraag heb ik verplaats naar een bestaand topic. Zoals je ziet, zijn er meer klanten met de wens om gezamenlijke gegevens te kunnen inzien met 1 digipas. Als je een betaling doet, dan ziet je vrouw dit terug in de transacties. Een ingeplande betaling die je instelt, ziet zij niet. De wens om dit aan te passen, is in behandeling. Op dit moment kan ik niet aangeven wanneer het wordt opgepakt.
Het blijft een heel raar ding. Je opent een en/of rekening en bent allebei afzonderlijk verantwoordelijk voor die rekening (de bank kan ieder afzonderlijk aanspreken voor wat de ander doet) maar je kunt elkaars acties niet zien!!!!!! Ik vraag me af of dit juridisch wel te houden is. Ik zou als en/of rekeninghouder die hier een probleem mee heeft, de SNS een bief sturen waarin je haar bij voorbaat aansprakelijk stelt als je aansprakelijk gesteld wordt voor iets wat je partner gedaan heeft maar waar jij niet achter staat en niet kon zien omdat je geen inzicht kon krijgen in zijn/haar opdrachten/activiteiten.

Reageer