10 tips voor minder geldzorgen

• Oud Moderator
  • 789 reacties
Financiële zorgen ben je natuurlijk liever kwijt dan rijk. In het onderzoek van PanelWizard verzamelden we daarom tips die Nederlanders geven om controle te houden over hun financiën. We plaatsten deze op onze website en dit is hun top 10.

Tip 1: Zorg voor inzicht en overzicht
Als je goed in kaart hebt hoe je er financieel voor staat, zorgt dat al voor heel wat minder stress en zorgen.
• Bepaal wat je per maand hebt om uit te geven: schrijf je inkomsten en vaste lasten op en reken uit wat er overblijft als alle rekeningen zijn betaald.
•Houd bonnetjes bij van wat je contant betaalt.
•Gebruik een online huishoudboekje of app waarin je bijhoudt wat er aan geld inkomt en uitgaat. Dat kan natuurlijk ook in een schrift of een Excel- of Word-document.

Tip 2: Zorg voor een financiële buffer
Met dat geld kun je onverwachte kosten betalen. Bijvoorbeeld als je wasmachine ineens gerepareerd moet worden. Of de koelkast aan vervanging toe is.

Tip 3: Betaal je rekeningen op tijd
We kennen het allemaal wel: de post die even ongeopend blijft liggen… En dan vervolgens ergens op een stapel verdwijnt en uit het zicht. Als dat met een rekening gebeurt, kan dat vervelende gevolgen hebben. Want als je je rekeningen niet op tijd betaalt, moet je misschien wel een boete of opslag betalen.
Dat voorkom je heel eenvoudig: door je post open te maken. En op tijd te betalen natuurlijk. Lukt dat niet? Bel met de organisatie en leg uit wat er aan de hand is. Misschien kun je dan samen een oplossing bedenken.

Tip 4: Maak goede afspraken met jezelf
• Bepaal bijvoorbeeld hoeveel je per dag of week mag uitgeven.
•Koop alleen iets als je er geld voor hebt. Check je saldo voor de zekerheid in de mobiel bankieren app.
•Sta je op het punt een impulsaankoop te doen? Geef jezelf bedenktijd. De kans is groot dat je tot de conclusie komt dat je het niet echt nodig hebt. En je zonder die aankoop thuis komt.

Tip 5: Schakel hulp in
Vind je het lastig om je financiën op een rijtje te zetten of je geldzaken op orde te krijgen? Vraag hulp aan je partner, een familielid of goede vriend of vraag advies bij de bank. Mogelijk is er een budgetcoach beschikbaar die je kunt inschakelen. Hier kun je bijvoorbeeld bij ons, maar ook bij je gemeente naar informeren.

Tip 6: Geef niet meer uit dan er binnenkomt
Iets overhouden is beter dan lenen. Zo voorkom je dat je rood staat. Rood staan is zonde: want het kost geld! Je betaalt rente over het bedrag dat je in de min staat. Beter om het te voorkomen dus.

Tip 7: Bespaar op je vaste lasten
Zoek uit of je kunt besparen op je vaste lasten. Denk aan bijvoorbeeld abonnementen voor mobiele telefoon en internet en aan je energieleverancier. Shoppen bij dit soort bedrijven kan je aardige besparingen opleveren! In enkele SNS-winkels zijn we sinds kort gestart met een Bespaarexpert. Hiermee krijg je persoonlijk advies voor mogelijke besparingen. Vraag ernaar bij je lokale winkel.

Tip 8: Controleer je automatische afschrijvingen
Zitten er bij je automatische afschrijvingen dingen waarvan je geen gebruik (meer) maakt? Zoals een abonnement voor dat tijdschrift waar je zoon inmiddels te oud voor is. Opzeggen! Dat is snel verdiend.

Tip 9: Bespaar op de extraatjes
Hoe leuk ook: een dagje sauna met een vriendin of uit eten met vrienden… Het is ook een aanslag op je portemonnee. Als je even iets minder te besteden hebt, doe dan iets samen dat geen of minder geld kost. Nodig vrienden bijvoorbeeld een keer thuis uit. En wandel met je vriendin in dat prachtige park bij je om de hoek.

Tip 10: Bespaar op dagelijkse uitgaven
Wordt een kei in aanbiedingen shoppen. Haal de ‘nee’-sticker van je brievenbus en spit de reclamefolders door. Neem lunch mee naar je werk in plaats van iets te kopen in het bedrijfsrestaurant. Of pak vaker de fiets in plaats van de auto. Niet alleen goed voor je portemonnee, ook voor je lijf.

Heb jij nog tips die we kunnen toevoegen aan deze lijst?

9 Reacties

Reputatie 3
Over tip 10: Als duurzaamheidsfanaat ben ik hier falikant tegen. Al die folders hoef je niet in de brievenbus, dus laat die Nee-sticker maar zitten. De folders zijn ook online te raadplegen.

Verder tip 11:
Verwijder de Mobiel Bankieren App, dan kom je niet in de verleiding tot impulsaankopen...
neem een vast bedrag dat je per week aan boodschappen mag besteden. Leg het geld dat je overhoudt apart. Dii is dan bestemd voor iets leuks. wel elke week met hetzelfde bedrag beginnen. noteer de uitgaven zodat je een eventueel verschil kunt verklaren.
Dat is een mooie tip, Piet. Pas je deze methode zelf ook toe?
Mijn vrouw doet dit al zo lang wij getrouwd zijn. Ruim 49 jaar.
Een begroting per jaar en dan weer onderverdeeld per maand maken. Na één volledig jaar kun je vrij aardig je vaste uitgaven uitgaven voorspellen en vervolgens sluit ik me graag bij de tip van Piet aan.
Oh ja, bijkomend voordeel: Je hebt nooit meer een dure maand (bijv. december), omdat je geheel inzichtelijk hebt wat je uitgaven zijn.
(Ik doe dit sinds we getrouwd zijn, al 29 jaar en het werkt prima voor ons).
Reputatie 3
De boodschappen alleen met contant/cash/echt geld betalen. Dus bv. iedere zondagavond 50 euro in de portemonnee doen en die zijn dan ook alleen voor de 'dagelijkse/gewone/noodzakelijke' boodschappen bedoeld. Mocht je iets overhouden op de volgende zondagavond, stop dat dan in een apart potje als reserve of doe er iets leuks mee. (biertje??).
Ik stort begin van de maand automatisch bedrag naar de spaarrekening. Ook met een klein bedrag bouw je zo een buffertje
Reputatie 1
Tips die anderen heb gegeven herken ik ook wel. Te weten:

Aan het eind van de maand even een balans opmaken en met categoriseren kijken of we begrijpen waar het geld aan op is gegaan. Kunnen we wat sparen, dan wordt er nog wat gespaard. Dit laatste bepalen we met het criterium of de inkomsten van afgelopen maand hoger zijn geweest dan de uitgaven. Over dit criterium kan je het nog best hebben. Soms is het geen goede leidraad, bijvoorbeeld wanneer grote inkomsten of uitgaven zijn geweest, dan rimpelt deze onregelmatigheid nog wat door in het nieuwe maandoverzicht. Een tweede invloed op dat sparen is of we een uitgave voorzien. Is dit het geval dan laten we het geld nog even staan en kijken we na de uitgave of er nog iets naar de spaarrekening kan.

Onze maandoverzichten worden al bijna een decennium met een Excel Visual Basic programma gemaakt. Dit is nog niet volmaakt, maar heeft als doel om de rekening informatie (*.csv) file in te lezen en in een jaaroverzicht toe te voegen. In dit jaaroverzicht wordt vervolgens automatisch gecategoriseerd op basis van verleden tijd data. De posten die dan nog resteren kunnen vervolgens handmatig worden toegekend. De informatie wordt dan naar een maandoverzicht doorgezet met een indeling op basis van categorieën. In dit maandoverzicht worden categorietotalen en kosten baten totalen uitgerekend. Als laatste actie wordt vanuit deze maandoverzichten de informatie weer naar andere categoriseerde jaaroverzichten gepompt voor een onderverdeling in inkomsten, vaste kosten, sparen en living. Die laatste overzichten zijn eigenlijk heel belangrijk om te kunnen reflecteren en te analyseren of iets aandacht behoeft. Sluipende kostenstijgingen zijn met name in deze overzichten vast te pinnen.

Onze spaarrekeningen vertegenwoordigen eigenlijk altijd een buffer. We hebben nog een klein doorlopend krediet, maar met onze spaarsaldo's zouden we dat gewoon moeten stoppen. De onvoorziene noodsituatie is mogelijk nog een reden van bestaan voor een doorlopend krediet, maar die use case is ook met een credit card af te dekken.

Wat @Alexflex over het maken van begrotingen schrijft vond ik trouwens wel interessant. Nu zie ik ons financiële bestaan best als gecontroleerde chaos. Er werken veel externe factoren op in. Wanneer de reguliere vaste kosten langs komen is natuurlijk op voorhand wel bekend. Zou ik in het jaaroverzicht een feedbacklus maken voor de start van een toekomstig jaar dan zouden die vaste kosten op voorhand al zichtbaar gemaakt kunnen worden. Dit kan helpen met het plannen van grote uitgaven. Nu maken wij geen volledige begroting. Wel stellen we een jaarstrategie op waarin we kijken welke strategische uitgaven op ons af komen (onderhoud huis, vervanging apparatuur, fietsen en auto) en wat we daarnaast willen aflossen). Zo'n overzicht is niet uit rots gehouwen, maar helpt wel om te herinneren wat het plan was. Een text-filetje met tien regels dekt vaak de lading wel.

Mijn tip, ook weer een verhaaltje, excuses:
In het bovenstaande heb ik eigenlijk voortgeborduurd op wat anderen al schreven. Ik wil met mijn tip nog inhaken op SNS tip 6: Geef niet meer uit dan er binnenkomt. Zelf zie ik dit als een hele belangrijke tip. Enkele andere tips staan ten dienste om dit doel te bereiken. Nu is niet meer uitgeven dan je kan in onze samenleving best een kunst. De hele dag door staan we bloot aan verleidingen om maar meer te consumeren. Nu is consuminderen een discussie op zich waar ik bij weg wil blijven, pragmatisch consumeren is denk ik voor velen wel een haalbaar doel. Voordat ik een grote aankoop doe, oriënteer ik mijzelf op het aanbod, en maak een ik scheiding tussen functionaliteiten die iets voor ons toevoegen en de functionaliteiten die ik zou willen omschrijven als marketing-onzin. Die laatste functionaliteiten voegen vaak maar marginaal iets toe aan de beleving van de aankoop. Ze zijn te herkennen aan merk-specifieke termen en ze bevinden zich in de meer exclusieve modellen van een merk. Eigenlijk zegt het merk: koop dit van mij, want ik ben de enige die dit biedt. Alleen dat ene merk heeft dus iets dat andere merken (nog) niet hebben. Nu is niet uit te sluiten dat over twee jaar alle merken zo'n functie ook adopteren, en ze heel nuttig blijkt. Op het moment van je aankoop kan je hierop echter alleen maar speculeren, wat ik dus niet zou gaan doen. Hebben alle merken bepaalde functies van elkaar geadopteerd, dan mag je er vanuit gaan dat die functies hun relevantie bewezen hebben. En is het iets om in je nieuwe apparaat te wensen, ook al had je vorige apparaat dit nog niet.

Ook bepaal ik zelf pragmatisch wat ik belangrijk vind, en zoek de bijpassende modellen van meerdere merken uit die ik dan met elkaar kan vergelijken. Bijna een automatisch gevolg is dat dan uit de meest competitieve apparaten wordt geselecteerd. Andere merken immers bieden hetzelfde, dus er moet op prijs worden geconcurreerd. De prijs-prestatie verhouding van deze rationele apparaten is dus vaak beter dan die van de bovenklasse opties die geen opponent bij een ander merk hebben. Hierbij kan het ook heel aantrekkelijk zijn om een model van vorig jaar te kopen met dezelfde functionaliteit.

Er is tenslotte nog een nog een reden om een gangbaar (lees: middenklasse) apparaat te kopen. Laat ik dat de wet van de grote getallen noemen. Omdat heel veel mensen een dergelijk apparaat kopen heeft de fabrikant veel terugkoppeling gehad van de gebruikers over de zwakke punten en zal die hebben aangepakt. Bovenklasse apparaten zijn complexer, want bevatten meer opties, en worden bovendien door minder kopers gekocht en bevatten nieuwe functionaliteiten die hun nut nog moeten gaan bewijzen. Dit alles maakt de kans dat er iets aan een bovenklasse apparaat kapot gaat groter. En als het dan kapot gaat, dan kan je je knip opentrekken, want de vervangingsonderdelen zijn complexer en worden in kleinere aantallen gemaakt.

Om het lange verhaal hierboven samen te vatten: Moet je een belangrijke aankoop doen, laat je gevoel even thuis, en koop met je verstand gangbare modellen die zich midden in de productranges bevinden en die functies hebben die ook door andere merken zijn geadopteerd. Dit geeft je de beste garantie op een eerlijke aankoopprijs, probeemarm gebruik en lage onderhoudskosten.
Het valt me op dat er vaak naar de uitgavenkant wordt gekeken. Prima want daar valt vaak veel te besparen. In bovenstaande tips kan ik me volledig vinden. Vooral tip 1 is heel belangrijk, daar staat of valt het mee.

Maar daarnaast zijn er soms ook wel mogelijkheden om je inkomsten te verhogen. Vraag om een loonsverhoging als die niet vanzelf komt. Ga weer (eventueel tijdelijk) of meer uren werken. Zelf ben ik na enkele jaren thuis weer gaan werken (op mijn 48e!), weliswaar parttime maar wat een verschil maakt dat voor je gezinsinkomen (alleenverdieners worden fiscaal toch al benadeeld dus is het gunstiger als je allebei gaat werken). Juist met een klein baantje betaal je weinig belasting, dus hou je relatief meer over.

Voor minima blijkt vaak dat veel lokale regelingen onbenut blijven en ze dus geld laten liggen. Informeer bij je gemeente wat er mogelijk is. Ook voor kinderen van minima zijn er vaak allerlei initiatieven zoals Stichting Leergeld, maar ook het Kindpakket van de gemeente.

Ook blijken sommige mensen toeslagen niet aan te vragen waar ze wel recht op hebben, of aftrekposten laten liggen. Dat geldt uiteraard voor iedereen, fiscaal is er soms meer mogelijk dan je dacht. Fiscaal advies cq hulp bij belastingaangite hoeft niet duur te zijn, gewoon even informeren naar de mogelijkheden (voor minima vaak gratis via gemeente of bepaalde organisaties).

Ook kun je een extra zakcentje verdienen als je eens in huis kijkt wat er aan overbodige spullen ligt. Via Marktplaats of Facebook te koop zetten. Niet structureel als inkomen maar het is leuk meegenomen. Verder heb ik eens een tijdje online enquetes ingevuld. Daar kreeg ik ook een kleinigheid voor. Daar kun je een apart potje van maken voor bv een uitstapje of een etentje. Dan heb je ook een doel.

Zo zijn er vast wel meer mogelijkheden, soms moet je even zoeken. Belangrijk is dat je, als het je lukt (wat) meer inkomen te genereren, je het extraatje niet zomaar over de balk gooit. Tenzij je hiermee bv een (boetevrije) aflossing kunt doen op een lening/hypotheek, want dat leidt tot lagere maandlasten. Win-win dus.

Reageer

• :D
    • :?
    • :cool:
    • :S
    • :(
    • :@
    • :$
    • :8
    • :)
    • :P
    • ;)