5 eenvoudige tips om slim energie te besparen

Geld overhouden zónder op je uitgaven te beknibbelen? Dat kan als je duurzaam en energiezuinig gaat wonen. Ook met kleine maatregelen kun je flink besparen op je energierekening en elk jaar zo’n € 250 besparen. Dat is helemaal niet zo ingewikkeld.

Met deze 5 tips zet je eenvoudig een eerste stap. Vanzelfsprekend ben ik ook benieuwd naar jouw slimme oplossingen. Woon jij al duurzaam en hoe bespaar je op je energiekosten?

7 Reacties

Reputatie 1
Niet door de verwarming 's nachts lager te zetten :D.
Met vloerverwarming werkt dat niet. Maar omdat het lage-temperatuurverwarming is, toch al energiezuinig.
Verdere genomen maatregelen: isolatie (spouw, dak, vloer), nieuwe binnenmuur, nieuw dubbel HR++ glas, electrisch koken (eigen zonnepanelen), LED-verlichting.

Belangrijke aanvulling betreffende duurzaamheid: de auto zoveel mogelijk laten staan, geen vliegreizen. Met dit laatste bespaar je weliswaar niet financieel, maar dat zou zo snel mogelijk moeten veranderen.
Als ik in de supermarkt met mijn mandje in de rij sta, sta ik bij tijd en wijle stomverbaasd wat mensen inladen. Dat ze het karretje nog voort kunnen duwen. Telefonerend met de nieuwste telefoon/I-phone (terwijl die van een half jaar geleden nog prima werkte). Thuis aangekomen in de woning (22/23 graden), kijken naar het nieuwste TV toestel met de nieuwste snufjes (de oude werkte nog prima) of spelen op de nieuwste tablet/pc (de oude waren nog uitstekend maar al een jaar verouderd). Voor de deur of in de garage de grootste auto (natuurlijk benzine/diesel en geen hybride/vol elektrisch). Ieder jaar de nieuwste mode nadat je je goede kleding hebt weggedaan. Enz enz. Geeft allemaal niks hoor, moet iedereen zelf weten. Zo is het nou eenmaal. Maar bovenstaande vragen lijken mij een beetje overbodig want volgens mij weet iedereen dat best. ter info: mijn TV is 9 jaar oud en werkt prima, Ik heb een mobieltje van 5 jaar en ik kan er nog steeds mee bellen, mijn PC is 6 jaar oud en doet het nog steeds en mijn auto, hybride is 8 jaar oud en doet het uitstekend. Aangename temperatuur in huis (20 C). 's-nachts 15 gr alleen in de huiskamer. Energiekosten 75 euro pm. Ik koop nieuwe dingen als de oude versleten/defect zijn. Zo proberen wij op energie maar ook op andere kosten te besparen.
Reputatie 1
Hulde !
Ik begin elke avond om 21.00 uur. Dan gaat de helft van mijn verlichting ( alles led) uit. En de verwarming alvast een graadje lager.
Om 22.00 uur gaat de verwarming naar 15 graden. Het blijft dan toch nog een klein uurtje warm genoeg.
Dit gaat natuurlijk alleen maar op als je geen visite hebt!!
Met stip op 1: Onze kinderen leren we waarom zoveel mogelijk de fiets pakken, waarom ze deuren moeten sluiten/lichten uit doen, en niet zomaar dingen weg mogen gooien. Kinderen hebben de toekomst; maar zullen ook meer dan ons met de gevolgen van de huidige maatschappij te maken krijgen.
Koop lokaal geproduceerde producten, en wissel vlees eens af door wat anders.
In de weekends zijn we vaak bezig of van huis, dus de temperatuur staat dan op 18,5 graad. Warm genoeg om de kilheid te verdrijven, en als het nodig is, is een graadje extra zo bijgestookt.
Stel je ketel goed in. Onze ketel heeft een klein boilervat voor warm water. Hoe hoger de temperatuur, hoe meer verlies er optreedt, terwijl 65 graden ruim voldoende is. De thermostaat is zo geprogrammeerd dat 's nachts en tijdens vakanties het vat niet op 65 graden gehouden wordt.
De meeste vaatwassers zijn direct aan te sluiten op de heetwaterleiding. Een heetwatertoestel is meestal efficienter qua verwarming, en de vaat is sneller klaar. Zet hem alleen aan als ie vol is!
(Kan ook met een wasmachine, maar daar heb je een regelaar nodig, omdat je anders geen wasjes onder de 60 graden kan draaien.)
Convectorputten; We willen daar temperatuurgestuurde ventilatoren op plaatsen. Zo is ook bij een convectorradiator warmte afgifte mogelijk, ook al is het temperatuurverschil lager, dan kan de systeemtemperatuur van de cv ketel naar beneden. (Zie https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/1490061/0)
Tot slot nog een laatste waar we binnen de volksbank allemaal in meer of mindere mate mee bezig zijn; Thuiswerken! Hierdoor is geen vervoer nodig; minder verwarmde kantoorruimte/koffieautomaten etc etc (we hebben minder werkplekken dan medewerkers). Ik stook thuis alleen mijn werkkamer (electrisch), en niet de hele woning.
Vanmorgen hoorde ik op de radio een Item over de toename van de verhuur van opslagboxen in de Verenigde staten. Als verklaring voor dit verschijnsel werd gesteld dat veel Amerikanen zoveel spullen hebben die ze moeilijk in hun huis kunnen herbergen en die ze ook moeilijk los kunnen laten. Als een soort escape wordt dan zo'n box gehuurd om de spullen in op te slaan. met andere woorden je hebt spullen, je doet er niets mee, en ze kosten je nog geld ook.

Een bedrijfsmatige kijk op spullen helpt hierin ook. Alles wat bij een bedrijf in een magazijn ligt kost geld, totdat het is verkocht of verwerkt bij klanten. Zo extreem is het bij een particulier natuurlijk niet, maar die spullen hebben je ooit geld gekost, het is daarom goed om soms de vraag te stellen of de spullen je nog tot nut zijn. Is het antwoord ontkennend, verkoop de spullen. Ieder 2de hands verkocht object voorkomt de aankoop van een nieuw geproduceerd object, waarvan de productie weer energie zou kosten.

Moet je toch onverhoopt iets vervangen, koop dan niet te goedkoop, maar ook niet te duur. Waarom heb ik al eens toegelicht in https://forum.snsbank.nl/wonen-en-leven-119/10-tips-voor-minder-geldzorgen-12124.

Heb je tenslotte een klein budget beschikbaar voor energiebesparende maatregelen, zorg dan dat je een beeld hebt van je energiegebruik (een nul-meting) en begin gewoon met investeren. Koos deed al wat suggesties voor koop- en huurwoningen. Energiebesparende stappen nemen hoeft niet altijd zo dramatisch veel impact te hebben. Een zuiniger auto (of geen auto), gasfornuis en ledlampen besparen ook energie en zijn ook voor huurders uitvoerbaar. De crux is dat je de discipline kan opbrengen om het geld dat je bespaart niet in de anonieme huishoudpot te laten verdwijnen. Zet dat geld opzij voor nieuwe besparingsmaatregelen. Zo creëer je een eigen financiëel besparingsfonds. Met alle bespringen die we tot nu toe hebben uitgevoerd geven wij bijvoorbeeld nog steeds evenveel uit aan energie, zij het dat een gedeelte naar een spaarrekening gaat. In het topic https://forum.snsbank.nl/wonen-en-leven-119/plak-er-een-labeltje-op-hoe-zuinig-is-je-huis-11512 ben ik op onze situatie wat dieper ingegaan.
Reputatie 1
MarcelR schreef:

Met stip op 1: Onze kinderen leren we waarom zoveel mogelijk de fiets pakken,

Dit is tevens een heel moeilijke. Mijn zoon heeft ons vaak verwenst. "Ik wil met de auto !!" stampvoette hij dikwijls, wanneer we weer de fiets pakten. Dat heeft heel lang geduurd. Ik heb hem 'meegesleurd' in het ligfiets-gebeuren (was hij toch iets bijzonders), en nu is hij fietsfanaat, fietst ook in deze dagen van huis (Haarlem) naar werk (Amsterdam-Noord).

Reageer

• :D
    • :?
    • :cool:
    • :S
    • :(
    • :@
    • :$
    • :8
    • :)
    • :P
    • ;)