Sticky

5 tips om je financiële situatie op orde te krijgen

Ruim een op de drie Nederlanders maakt zich zorgen over zijn financiële situatie, blijkt uit onderzoek door marktonderzoeker PanelWizard in opdracht van SNS. Veel van deze mensen liggen daar zelfs wel eens wakker van: in totaal 58%. Opmerkelijk genoeg blijkt uit hetzelfde onderzoek, dat ongeveer 30% van de ondervraagden geen handig overzicht maakt van zijn financiële situatie. Gelukkig nemen anderen wel maatregelen om grip te krijgen op het huishoudboekje. Wat doen we eigenlijk om controle over ons geld te houden?

Budgetteren voor inzicht en overzicht
Het creëren van inzicht en overzicht is een goede maatregel om controle te krijgen op je financiën. Zo verklein je de kans dat je in de financiële problemen komt aanzienlijk. Met een persoonlijke begroting krijg je niet alleen inzicht, je neemt tegelijk een belangrijke oorzaak voor zorgen, stress en slapeloze nachten weg.

Inkomsten en uitgaven in balans brengen met een huishoudboekje
Een belangrijke stap op weg naar een ontspannen financiële situatie is een nauwkeurig overzicht van je inkomsten en vaste lasten. Je kunt daar een papieren boekje voor gebruiken, maar ook een online huishoudboekje. Bewaar voor het maken van een volledig overzicht ook de bonnen van al je contante betalingen.

Een spaarbuffer maken om onverwachte tegenvallers op te vangen
Maar liefst 88% van de ondervraagden in het SNS-onderzoek spaart om tegenvallers op te vangen. Als je precies weet wat er elke maand binnenkomt en uitgaat aan vaste kosten, weet je ook hoeveel geld je kunt besteden aan andere zaken. Als je een deel van dit bedrag op een spaarrekening zet, bouw je een buffer op. Die kun je aanspreken bij een onverwachte tegenvaller, maar natuurlijk ook als je eindelijk eens die verre reis wilt maken of iets anders moois wilt kopen.

Achteraf betalen vermijden en goede afspraken met jezelf maken
Door je vaste betaalverplichtingen op tijd na te komen, bijvoorbeeld met een automatische incasso, bespaar je jezelf veel gedoe, onrust en eventuele (incasso)kosten. Als je schulden opbouwt kost dat extra geld en verklein je dus eigenlijk je toekomstige budget. Een kwart van de Nederlanders vermijdt achteraf betalen om controle over zijn geldzaken te houden.

Schakel hulp in
Als je vindt dat je te weinig speelruimte hebt, kijk dan eens kritisch naar je (vaste) uitgaven. En zoek naar mogelijkheden om deze terug te snoeien. Denk bijvoorbeeld aan het abonnement van je mobiele telefoon en aan je energieleverancier. Door deze te vervangen door een goedkoper alternatief kun je flink wat geld besparen. Natuurlijk is het niet altijd even makkelijk om zelf bespaarmogelijkheden te vinden. We helpen je graag, lees hier 10 tips voor minder geldzorgen.

14 Reacties

Reputatie 1
Evelyn SNS schreef:

Achteraf betalen vermijden en goede afspraken met jezelf maken
Door je vaste betaalverplichtingen op tijd na te komen, bijvoorbeeld met een automatische incasso, bespaar je jezelf veel gedoe, onrust en eventuele (incasso)kosten. Als je schulden opbouwt kost dat extra geld en verklein je dus eigenlijk je toekomstige budget. Een kwart van de Nederlanders vermijdt achteraf betalen om controle over zijn geldzaken te houden.

Helaas, dit vind ik een zwak punt, als je het bekijkt vanuit het standpunt van regie.
Wanneer ik zelf betalingen klaarzet, zie ik dit in de lijst ingeplande betalingen. Wanneer diezelfde betalingen via incasso worden betaald, zie ik...NIETS. Pas drie dagen voor de afschrijving kan ik me rotschrikken - o ja, die betaling moet ook nog. Nu maar hopen dat het saldo toereikend is. Je wordt dus niet ruim tevoren gewaarschuwd, reden waarom ik vrijwel geen machtigingen afgeef.
Conclusie: incassomachtigingen leveren geen positieve bijdrage aan het financieel bewustzijn omdat ze tot het laatste moment onzichtbaar zijn en daardoor langere termijn overzichten dwarsbomen.

Dit staat nog los van de ingeplande betalingen van mijn mederekeninghouder, die ik ook niet kan zien.
Goedemorgen @Koos,

Financiële zorgen ben je natuurlijk liever kwijt dan rijk. Uit het onderzoek van PanelWizard verzamelden we daarom tips die Nederlanders geven om controle te houden over hun financiën. Welke maatregelen iemand treft om goed inzicht en overzicht te houden is persoonlijk en afhankelijk van de situatie. Toch blijkt dat maar liefst 55% van de Nederlanders probeert problemen eerst zelf op te lossen. Bij SNS denken we graag mee als iemand financiële zorgen heeft. Dan kunnen we problemen voorkomen of helpen deze op te lossen. Meer resultaten uit het onderzoek lees je hier.
Reputatie 2
@Evelyn, Je hebt niets uit Koos' reactie aangehaald en dat lijkt me terecht, maar door zijn naam te gebruiken wek je toch de indruk dat je op hem reageert, maar ik denk dat ik de inhoudelijke relatie mis tussen beide reacties. Kun je voor mij duidelijker zijn?
Reputatie 1
@Evelyn, Fijn dat je de link naar de factsheet erbij geeft. Die levert wel verwondering op. In jouw post meld je dat 25% betalen op krediet en achteraf vermijdt. In de factsheet staat 46,5%. Vanwaar dit verschil?
Verder geven sommige resultaten aanleiding tot een vervolgvraag. Zo zou de impact van zorgen kunnen zijn verminderd contact met vrienden (21,8%). De vraag die dan onmiddellijk bij mij opkomt is: vallen die 21,8% volledig binnen de 43,9% die hun zorgen met vrienden delen? Dat werpt namelijk een licht op de vraag of het de vrienden zijn die contact mijden, of de bezorgde mens zelf. Lijkt me belangrijk in dit verband.
Ook is de grote afwijking van een 100%-totaal bij de vraag Hoe vaak maakt u zich zorgen om uw financiën/financiële situatie? een interessante constatering.
Koos schreef:

In jouw post meld je dat 25% betalen op krediet en achteraf vermijdt. In de factsheet staat 46,5%. Vanwaar dit verschil?

Goed punt @Koos, dat heb je scherp opgemerkt.
Ik kijk ervan op deze cijfers niet overeenkomen en zal het voor je navragen.
Beste @Koos,

Goed nieuws! Je vraag is intern gelijk opgepakt. Met veel dank voor jouw opmerkzaamheid over de verschillende percentages, wordt de infographic aangepast :)
Reputatie 1
Dank je wel.
Heb je ook nog iets op te merken omtrent mijn kritiek ten aanzien van de (on)zin van incassomachtigingen als middel om geldzorgen te verminderen?
Beste Koos,
De meeste incasso's worden rond de zelfde datum afgeschreven.
Ik krijg ook altijd een email bericht een aantal dagen van te voren, dat er een incasso aankomt.
Lijkt mij handig, dat als je een incassomachtiging afgeeft ook een notitie hiervan maakt.
Dan kom je nooit achter verrassingen aan te staan.
Ik heb gewoon een lijst van incassomachtigingen in mijn excel bestand staan, en dan weet ik ook dat iedere maand rond die datum (meestal een werkdag) een bedrag afgeschreven wordt.
Ik kan mij hierin vinden, dat machtigingen een bijdrage kunnen leveren om te zorgen dat mensen op tijd hun rekeningen betalen. Je hebt geen omkijken meer na, dat het bedrag wel of niet wordt afgeschreven. Het handige van acceptigiro's is, dat je een beetje kunt goochelen met de betaaldata. "Oh, dan wacht ik wel met betalen tot dat de herinneringsnota binnenkomt." En dan heb je weer èèn of twee weken verdient. Ik heb mijn administratie zo ingericht, dat ik ongeveer kan inschatten hoeveel geld ik nog op mijn rekening heb staan aan het eind van deze maand of een willekeurige andere maand. Dus al ik iets te kort kom, kan ik nog altijd bijsturen met bijvoorbeeld extra uren werken. Sindsdien sta ik ook nooit meer rood. (@SNS Daar zou ik ook nog wel korting op willen krijgen.)
Reputatie 1
SNSKlant schreef:

Lijkt mij handig, dat als je een incassomachtiging afgeeft ook een notitie hiervan maakt.
Dan kom je nooit achter verrassingen aan te staan.

Als ik die administratie zelf moet gaan bijhouden, kan ik net zo goed de overschrijving zelf doen, dan schiet een incasso zijn doel voorbij.
Koos schreef:

Fijn dat je de link naar de factsheet erbij geeft. Die levert wel verwondering op. In jouw post meld je dat 25% betalen op krediet en achteraf vermijdt. In de factsheet staat 46,5%. Vanwaar dit verschil?

Hallo @Koos, beloofd is beloofd. Zojuist heb ik de afbeelding (infographic) in het artikel vervangen. In de factsheet staat, zoals opmerkte, 46,5%. In de nieuwe afbeelding staat (afgerond) 47%. Nogmaals dank voor je oplettendheid en fijne avond :)
Reputatie 1
Dank je wel.
En hoe zit het met de 100%-check? Op sommige vragen zou je best op meer dan 100% kunnen uitkomen, maar het is vaak (veel!) minder dan 100%, waarbij ik niet het gevoel krijg dat het uitsluitend wordt veroorzaakt door het uitblijven van een antwoord.
Koos schreef:

Ook is de grote afwijking van een 100%-totaal bij de vraag Hoe vaak maakt u zich zorgen om uw financiën/financiële situatie? een interessante constatering.

Hallo @Koos, neem me niet kwalijk, uit je constatering had ik geen vraag opgemaakt. Ik vermoed dat je refereert naar de uitkomst in de factsheet? Aan 1.042 Nederlanders van 18 jaar en ouder werd gevraagd naar hun financiële bezorgdheid. Bij de selectie van de respondenten is rekening gehouden met een representatieve spreiding wat betreft leeftijd, geslacht, gezinssituatie, arbeidsparticipatie en opleiding. Het onderzoek is in september 2018 afgenomen.

Wanneer Nederlanders en hun financiële bezorgdheid in het algemeen gevraagd wordt:

Hoe vaak maakt u zich zorgen om uw financiën/financiële situatie?
● 37,0% heeft soms zorgen over zijn of haar financiën.
● 13,5% maakt zich vaak zorgen over de financiën.
● 3,1% van de Nederlanders maakt zich constant zorgen over geld.
● 25,5% maakt zich nauwelijks zorgen.
○ 60+ers geven minder vaak aan zich weleens zorgen te maken dan jongere generaties.

Ik vermoed dat bovenstaande rijtje aangevuld zou kunnen worden met: 20,9% maakt zich geen zorgen over de financiën. De laatste 25,5% van de Nederlanders maakt zich immers nauwelijks zorgen. Omdat het mijn aanname is, zal ik het voor de zekerheid voor je navragen. Voor mensen die de resultaten van het onderzoek nog niet hebben gezien: de informatie over het onderzoek en de factsheet lees je hier.
Reputatie 1
Dat was inderdaad de duidelijkste aanleiding voor mijn vraag. Dank je wel.
@Koos,
Hallo Koos, vanochtend heb ik je vraag gelijk uitgezet. Voor het antwoord hebben we even tijd nodig omdat het een onderzoek van een extern bureau is. Bij voorbaat dank voor je geduld.

Reageer

• :D
    • :?
    • :cool:
    • :S
    • :(
    • :@
    • :$
    • :8
    • :)
    • :P
    • ;)