SNS

De top 8 energievreters bij je thuis

• 3 september 2019
  • 2 Reacties
  • 12518 Keer bekeken

Reputatie 4
Badge +3
Welke energievreters heb jij in huis?
Op de 1e dinsdag van september - duurzame dinsdag - nemen we enkele dure ‘kostgangers’ in je huis eens onder de loep. Deze 8 apparaten verbruiken de meeste stroom in een gemiddeld huishouden:
  • koelkast en losse vriezer (€ 110)
  • verlichting (€ 100)
  • computer met bijbehorende apparatuur, zoals een beeldscherm (€ 65)
  • televisie en muziekinstallatie met bijbehorende apparatuur, zoals boxen (€ 60)
  • cv-ketel (€ 55)
  • wasdroger (€ 55)
  • vaatwasser (€ 45)
  • wasmachine (€ 30)

Kleine moeite, groot plezier
Met een paar kleine aanpassingen kun je al besparen op je energiekosten. Denk aan tochtstrippen, brievenbusborstels of een waterbesparende douchekop. Heb je een huurhuis? Ook dan zijn deze kleine aanpassingen geschikt. En door te investeren in energiezuinige apparatuur kan je energieverbruik omlaag. Heb jij een duurzaam goed idee? We kijken uit naar je reactie.

2 reacties

Grappig, ik had nog een andere energievreter in dit lijstje verwacht. Waarschijnlijk staat die er niet in omdat die niet in een gemiddeld huishouden staat: het waterbed.
Het is natuurlijk vooral interessant om te zien hoe zinnig een en ander is in je eigen huishouden. Zo heb ik nog nooit in mijn huis een wasdroger gehad, en ben ook niet van plan die aan te schaffen.
Voor de vaatwasser is het nut ooit uitgezocht: qua energieverbruik is die voordeliger dan de handvaatwas (mits je voldoende vaatwerk hebt om hem goed te vullen). Mijn voornaamste bezwaar geldt niet het energieverbruik, maar de chemische agressiviteit van het wasmiddel. Die moet tenslotte het handmatig borstelen kunnen overnemen.
Voor de overige apparaten kun je hooguit de voordeligste optie kiezen (LED-verlichting, A+++-labels, HR) met schakelingen om de stand-by-stand uit te schakelen.
Gelukkig ben ik in de luxe-positie dat mijn PV-zonnepanelen meer stroom opleveren dan ik verbruik.
Reputatie 4
Badge +3
Hi @Koos,

Aan de kosten van een waterbed had ik niet gelijk gedacht, misschien komt dat omdat ik zelf geen waterbed heb 🙂 Mijn was droog ik het liefst in de tuin op een wasrekje, daarvan ruikt alles lekker naar buiten en gaat de kleding heerlijk fris mijn kasten in. Misschien een beetje ouderwets, maar het kost niets en ik geniet ervan.

Reageer