Extra aflossen?

• Goed op dreef
  • 40 reacties
Ik overweeg extra af te lossen (mede om vermogensbelasting te voorkomen) maar zal ik dat doen op mijn aflossingsvrije deel of op mijn annuitaire deel.

Op het aflossingsvrije deel verlaagt het het maandbedrag minder sterk dan op het annuitaire deel maar ja dat aflossingsvrije deel moet ik natuurlijk uiteindelijk wel een keer aflossen (duurt nog ca. 25 jaar).

Wat zouden jullie doen?

5 Reacties

Reputatie 2
@jr777, De volgende overwegingen kun je ook laten meewegen:
- Van welk hypotheek deel mag je de rente fiscaal aftrekken?
- Ik dacht dat je bruto maandbedrag bij annuïteiten niet veranderde als je aflost, als dat ook niet hoeft, dan heb je wel het automatische voordeel dat je met één extra aflossing je over de resterende looptijd ook meer gaat aflossen. Bij een aflossingsvrije hypotheek kun je zelf weten wat je met de rente-besparing doet.
Goedemorgen jr777,

Het is slim om af te lossen op je hypotheek als je wat extra financiële ruimte hebt. Ik mag je niet adviseren op welk deel je het beste kunt aflossen, maar het is wel mijn taak om je te informeren over de uiterlijke data om de aflossing door te geven. Aan het einde van het jaar is het namelijk erg druk met aflossingen. Vandaag en morgen kun je de aflossing nog in Mijn SNS doorgeven, de uiterste aflosdatum is dan 2 december. Wil je daarna nog in 2018 aflossen? Dan geef je dit uiterlijk 10 december door via het formulier 'Extra/volledig aflossen' op de website. De uiterste aflosdatum is in dat geval 19 december.
@jr777
Je wilt extra aflossen uit fiscale overwegingen.
Dan speelt natuurlijk de vraag mee in hoeverre de hypotheekrente fiscaal aftrekbaar is.
Als je zowel van het aflossingsvrije deel als van het annuïtaire deel de rente mag aftrekken, kun je de volgenden redenering volgen.
Als je niet aflost verandert het rentebedrag dat je mag aftrekken niet.
Bij de annuïteit daalt het rentebedrag dat je betaalt jaarlijks.
Je zult dus een balans moeten zoeken tussen het bedrag dat je mag aftrekken en dus fiscaal voordeel oplevert, versus het bedrag dat je zou moeten betalen aan vermogensbelasting.
Geen idee of daar een handige rekentool voor bestaat.
Beste mensen,
Dank voor jullie reacties.

Erik, van beide delen zowel aflossingsvrij en annuitair mag en trek ik de rente af van de belasting. Ik snap je gedachte dat bij de annuïtaire hypotheek je maandbedrag gelijk blijft. Echter als je extra aflost is dat (bij mijn hypotheek) niet zo. Dan wordt maandbedrag aangepast / verlaagd.

Dennis, dank voor je tip. Echter zit ik bij een andere hypotheekverstrekker, die dit niet hanteert voor zover ik weet. Maar zal daar rekening mee houden!

Jan, ik wil aflossen uit fiscale overwegingen maar heb er eigenlijk geen moeite mee dat m'n belastingaftrek lager wordt. Dat is uiteraard een logisch gevolg.

Wat mij opvalt dat met de lage huidige rente een aflossing weinig 'oplevert'.

Ik twijfel meer wat verstandig is aflossen op de annuitaire deel levert nu meer op. Lagere maandlast, maar aflossen het aflossingsvrije deel betekent dat de annuitaire aflossing daarnaast doorloopt en ik over 25 jaar minder schuld heb.....
Reputatie 2
jr777,
het lijkt erop dat bij je anu.hypo de looptijd gelijk blijft bij aflossing. Je komt door extra aflossing op een lagere curve terecht. Omdat je constant aflost op je anu.hypo. neemt het rentevoordeel van de extra aflossing af. Maar bij een af.vr.hypo. betaal je over de resterende jaren minder rente en dat voordeel is elk jaar het zelfde. (Dit doe ik even uit m'n hoofd). Je zou eens een tabel kunnen maken voor de komende 10 of 20 jaar wat je het meeste oplevert.
Er zijn op internet ook wel rekenmodellen te vinden denk ik.

Reageer

• :D
    • :?
    • :cool:
    • :S
    • :(
    • :@
    • :$
    • :8
    • :)
    • :P
    • ;)