Extra hypotheek voor verduurzaming woning zonder NHG

Een groot aantal banken en financiële instellingen bieden tegenwoordig de mogelijkheid om bij het afsluiten van een hypotheek 106% van de marktwaarde te lenen als er sprake is van verduurzaming (energiezuinig maken) van de woning. SNS hoort ook bij deze categorie, want niet elke bank doet dat.

Dat is mooi, maar er zit wel iets aan vast waar ik graag een reactie op wil.

Volgens een vergelijkingsoverzicht van Vereniging Eigen Huis rekent een groot aantal banken en financiële instellingen hiervoor geen rente-opslag.
SNS doet dat wel en komt in dit vergelijk als slechtste uit de bus met de hoogste rente-opslag voor een hypotheek zonder NHG van allemaal.

Wat is de reden dat SNS wel opslag rekent en banken als bijv. ABN-AMRO, Rabobank en Triodos niet?

Waarom is er ook onderling verschil tussen Regiobank (0,40% opslag) en SNS (0,55% opslag), terwijl beide onderdeel zijn van de Volksbank?

4 Reacties

Reputatie 1
Ik heb zojuist ook dat VEH-lijstje gezien, en ook ik was verbaasd over het verschil tussen SNS, ASN en BLGWonen.
Dit gaat lijnrecht in tegen de duurzaamheids-intenties die door de Volksbank worden uitgesproken. Heel abnormaal.
Goedemiddag Bigmoose,

Ben je actief bezig met het verduurzamen van je woning? We hebben het er op de community eerder over gehad in verschillende topics. Je heb toen ook een mooi steentje bijgedragen. Zoals je al hebt gezien, financieren de hypotheekmerken van de Volksbank energiebesparende maatregelen tot 106% van de marktwaarde. Behalve voor energiebesparende maatregelen kan er ook voor oversluiten of een restschuldfinanciering meer dan 100% van de marktwaarde worden geleend. De kosten voor de bank zijn bij een hogere schuldmarktwaardeverhouding hoger dan bij een lage. Daarom betalen klanten een hoger rentetarief boven de 100% dan onder de 100%. Bij SNS bedraagt dat verschil 0,55%, bij RegioBank is 0,4% en bij BLG Wonen 0,35%. Het verschil tussen de merken komt, doordat ieder merk zijn eigen tarieven bepaalt.
De Volksbank rekent de opslag niet (specifiek) voor het treffen van energiebesparende maatregelen. De rente is immers afhankelijk van het leningbedrag versus de marktwaarde van het huis (de zogenaamde Loan To Value, ook wel LTV). Bovendien is het voornemen van energiebesparende maatregelen het ook niet altijd nodig om boven de 100% van de marktwaarde te lenen. Wel zijn we van mening dat het klanten niet stimuleert om hun woning te verduurzamen als ze hierdoor een hogere rente betalen. De Volksbank is bezig om te kijken naar alternatieve manieren om energiebesparende voorzieningen te financieren.
Reputatie 1
Sorry Marijke, ik begrijp dat je dit officiele standpunt moet verkondigen, maar het blijft een raar verhaal (ik had het sterker willen verwoorden) om verschillende redenen:
1. Het druist tegen de "missie" van de Volksbank in.
2. Wanneer het om de marktwaarde gaat van de woning, wat blijft er dan over van de stelling dat zaken als zonnepanelen en warmtepompen de waarde van je woning verhogen, de investering dus dubbel en dwars waard is?
3. Het mag dan zo zijn dat de merken hun eigen percentages mogen vaststellen, maar dan nog blijft het vreemd ("niet normaal") dat uitgerekend de SNS verreweg het duurst is.
4. Binnen SNS zijn mensen bezig regelingen te ontwerpen die dit soort misstanden moeten voorkomen. Zij worden genegeerd. Kennelijk is SNS eigenlijk helemaal niet geïnteresseerd.

Kortom: dit SNS-verhaal staat haaks op wat ze wil uitstralen.
Ik ben het met Koos eens. Het staat haaks op wat SNS wil uitstralen. Zelf ben ik inderdaad serieus aan het kijken hoe mijn woning verduurzaamd kan worden, al is dat al grotendeels goed voor elkaar. Maar wat mij bevreemd is dat SNS wel rente-opslag rekent als het aankomt op het verkrijgen van een hypotheek hiervoor boven de marktwaarde zonder NHG. Hopelijk gaat er toch iets veranderen....

Reageer

• :D
    • :?
    • :cool:
    • :S
    • :(
    • :@
    • :$
    • :8
    • :)
    • :P
    • ;)