SNS

Vraag

Hoe bereken ik de premie van een woonhuisverzekering?

• 3 maart 2019
  • 26 Reacties
  • 13142 Keer bekeken

Wil SNS geen nieuwbouwwoningen verzekeren? Ik heb nu een woonhuisverzekering van EUR 10,50 per maand. Als ik een nieuwe op mijn huidig adres wil aanvragen is dat ook de prijs. Echter, ik heb binnenkort een nieuwbouwwoning. Voor mijn nieuwe woning wordt er opeens een WOZ waarde gevraagd. Als je dan dezelfde WOZ waarde van mijn huidig huis invult krijg je een premie van 3x mijn huidige premie. Helaas is mijn nieuwe huis iets duurder, want SNS vraagt 5,5 keer de huidige premie voor mijn nieuwe woning. Wat is hier de logica van? De herbouwwaarde is maar 2,5 wat mijn huidige herbouwwaarde is, maar wel 5,5 extra. Wil SNS geen nieuwbouw verzekeren? Of wil het geen 2-onder-1-kap verzekeren? Overigens, mijn verzekeringen zullen daardoor niet bij SNS gaan lopen. Service heeft een prijs, maar die kan ook te hoog zijn (en er zijn gelukkig ook nog verzekeringsmaatschappijen die geen problemen hebben met nieuwbouw of 2-kappers).

26 reacties

Ik heb de vergelijking nog eerlijker gemaakt. In dezelfde plaats staat een woning met dezelfde oppervlakte, inhoud en een WOZ van iets onder wat de verwachting van wat de WOZ waarde van mijn woning zal worden (wel in dezelfde WOZ categorie bij aanvraag prijsopgaaf). Een prijsopgaaf voor de woning die nu te koop staat is EUR 38 per maand voor woonhuis + inboedel, terwijl ik voor mijn nieuwe woning EUR 75,40 per maand zou mogen betalen voor exact dezelfde verzekering.
Reputatie 3
Badge +3
Beste @LJ01,

Gefeliciteerd met je nieuwe huis! Dat is nog eens een leuk vooruitzicht 🙂 Inhoudelijk kan ik je geen persoonlijk advies geven over het afsluiten van de juiste verzekering, maar er bestaat geen twijfel over dat we ook graag nieuwbouwwoningen verzekeren. Ik licht het even toe.

Met een woonhuisverzekering, ook wel opstalverzekering genoemd, ben je goed verzekerd tegen de financiële gevolgen van onverwachte schade aan je huis. De meeste mensen die een woonhuisverzekering afsluiten, nemen daar ook een inboedelverzekering en een aansprakelijkheidsverzekering bij. Volgens de Consumentenbond is het slim om zowel je woonhuisverzekering als je inboedelverzekering bij dezelfde aanbieder af te sluiten. Je weet dan zeker dat je niet dubbel verzekerd bent. En handig: je hoeft je schade maar 1 x door te geven.

Mensen die besluiten om de tip van de Consumentenbond te volgen geven we graag extra voordeel. Sluit je 3 of meer SNS verzekeringen bij ons af? Dan krijg je korting. Bij 3 SNS Verzekeringen is dat 3% korting, bij 4 SNS Verzekeringen 4%, tot wel 8% bij 8 SNS Verzekeringen. Bovendien betaal je geen administratie- en poliskosten. Dat maakt een verzekering via SNS vaak goedkoper dan andere verzekeringen, klik hier om de premie te berekenen.

Heb ik je zo een beetje op weg geholpen? Ik zou het jammer vinden als je elders je verzekeringen zou onderbrengen, misschien kunnen we er een eens telefoontje aan wagen? Om je persoonlijk advies te geven, ontvang ik graag een e-mail met je telefoonnummer, je rekeningnummer en het moment waarop we je gelegen bellen. Je mail kun je sturen aan community@sns.nl o.v.v. advies woonhuisverzekering. Dan zorg ik ervoor dat je op het juiste tijdsstip gebeld wordt.
Evelyn, ik ben benieuwd of er iets beters uitkomt dan dat ik op jullie site heb berekend. Ik heb jullie een mail gestuurd.
Reputatie 3
Badge +3
Beste @LJ01,

Bedankt voor je reactie, ik heb je e-mail ontvangen en morgen word je gebeld door een collega van SNS Klantenservice. Sorry het voor het ongemak. Echter, door jouw oplettendheid over de hoge premieberekening én de tip van een SNS collega uit het land over de rekentool kan ik anderen ook informeren.

Het is mogelijk dat een te hoge premie wordt berekend voor de SNS Woonhuisverzekering als deze via de website wordt aangevraagd. De fout ontstaat doordat de nieuwbouwhuizen nog niet in de berekeningstabel zijn opgenomen. Als gevolg daarvan wordt online via de rekentool een te hoge premie gegeven, de werkelijke premie is voordeliger. Om te voorkomen dat het vaker gebeurt heb ik navraag gedaan over de rekentool. In de tussentijd is mijn advies: Wil je een nieuwbouwwoning verzekeren? Neemt voor het berekenen van de juiste premie contact op met SNS Klantenservice 030 - 633 30 00, op werkdagen bereikbaar van 8 tot 21 uur en op zaterdag van 9 tot 17 uur.
Ik denk dat LJ01 naast een lagere premie ook een bloemetje heeft verdiend 😃
Reputatie 1
Badge
Er is trouwens nog veel meer mis met deze verzekering. Als ik mijn premie opvraag voor de inboedelverzekering voor mijn woning ben ik € 12,98 en een zelfde appartement verderop in de straat kost maar € 9,43. Als je het adres intypt op een manier waarop het in de database staat bijvoorbeeld 39 III krijg je een andere premie dan bij 39 3. Bepaalde woningen in een rij hadden ineens veel minder premie, andere ineens veel meer dan de buren. Ik ben er toen heel lang mee bezig geweest. Tig keer tegen ontkenningen aangelopen en op het laatst op de koffie uitgenodigd. Daar werd gezegd dat ik gelijk had en dat met het zou veranderen. Dat is nog steeds niet gebeurd. Dat ik die verzekering nog heb is omdat ik inderdaad met pakketkorting etc niet slecht uit ben. Maar raar is het wel. En nee, ik ga hier verder niets meer aan doen.
Nog een bloemetje. Het lijkt me financieel veel verstandiger (weerbaarder?) om de fouten te herstellen. Levert immers meer klanten op.
Reputatie 1
Badge
Ik begrijp trouwens de uitleg "De fout ontstaat doordat de nieuwbouwhuizen nog niet in de berekeningstabel zijn opgenomen" niet. Mijn ervaring is juist dat huizen die niet in de berekeningstabel staan goedkoper zijn. Als ik bijvoorbeeld de toevoeging weglaat ben ik ineens bijna 4 euro per maand goedkoper uit dan met de toevoeging.
Badge
Prijsvergelijking kan je vele Euro's voordeel opleveren. Niet alleen bij banken en verzekeraars, maar ook bij (web)winkels. En dikwijls wil jouw vaste leverancier maar al te graag het artikel tegen een lagere prijs verkopen wanneer je hem/haar daar op wijst.
Prijsvergelijking kan je vele Euro's voordeel opleveren.
Maar als die ook de tabellen niet op orde hebben...
Reputatie 3
Badge +3
Beste allemaal,

Bedankt voor jullie reacties. In sommige gevallen komt het -incidenteel- voor dat een te hoge of verkeerde premie wordt berekend als je de rekentool op de website gebruikt. Ik heb navraag gedaan en het online berekenen van een verzekeringspremie heeft intern aandacht gekregen. Op dit moment heb ik geen concrete oplossing, maar het is duidelijk dat we dit kunnen verbeteren. Ik doe mijn best om dit te bereiken 🙂 Vanzelfsprekend ben ik het met jullie eens dat het belangrijk is om de juiste informatie te krijgen als het gaat om je (nieuwe) verzekeringen. Als je met vragen rondloopt dan geven mijn collega's van de Klantenservice je graag persoonlijk advies.
Ik weet niet zeker of het zo incidenteel is - maar dan heb ik het over de brede verzekeringswereld, niet specifiek Volksbank.
Bij de Consumentenbond en ik meen ook Kassa! is al veel eerder aandacht geweest dat het wijzigen van een toevoeging van een huisnummer, bij verder gelijke gegevens, onverklaarbare premieverschillen opleveren.
Reputatie 1
Badge
Ik weet niet zeker of het zo incidenteel is - maar dan heb ik het over de brede verzekeringswereld, niet specifiek Volksbank.
Bij de Consumentenbond en ik meen ook Kassa! is al veel eerder aandacht geweest dat het wijzigen van een toevoeging van een huisnummer, bij verder gelijke gegevens, onverklaarbare premieverschillen opleveren.

Inderdaad. De grap is dat iedereen alleen voor zichzelf de premie berekend en dat niemand echt het overzicht heeft.
Ik heb het toen naar aanleiding van die berichten van de consumentenbond uitgezocht en er zitten echt hele rare dingen in. En je moet er als klant maar vanuit gaan dat het goed komt.

Verder is het heel vervelend dat iedere maatschappij een andere manier heeft om risico te berekenen. De een neemt bijvoorbeeld ook het aantal kamers mee in de berekening, een ander het inkomen, en er is ook een deel wat niet duidelijk is vanwege concurrentie. Je kunt er eigenlijk helemaal niets mee als klant.
Reputatie 3
Badge +3
Beste @Koos en @Eva van Goor,

Juist omdat we onze (nieuwe) klanten goed willen helpen zijn er mogelijkheden om persoonlijk geadviseerd te worden. Op die manier helpen we mensen een keuze te maken voor een of meer verzekeringen met de juiste premie.
Reputatie 1
Badge
Beste @Koos en @Eva van Goor,

Juist omdat we onze (nieuwe) klanten goed willen helpen zijn er mogelijkheden om persoonlijk geadviseerd te worden. Op die manier helpen we mensen een keuze te maken voor een of meer verzekeringen met de juiste premie.

Waar het om gaat is dat jullie premieberekingtool niet deugt en dat het niet inzichtelijk is of en hoe dat op persoonlijk niveau gecorrigeerd wordt. Waarom staat voor mijn appartement 2 euro meer per maand dan voor hetzelfde appartement 20 huizen verderop? Wordt er iets gecorrigeerd en wat dan?
Die premieberekeningtool is ook belangrijk omdat mensen het gebruiken om te kiezen met welke verzekeringsbedrijven men verder wil. Als dat niet klopt krijg je een vertekend beeld.

Ik heb ook klantenservice gebeld voor advies. Later bleek dat zij de premie niet goed had berekend omdat zij de toevoeging niet had ingeklopt. Ik bleek later een paar euro duurder uit te zijn dan door de telefoon was gezegd. Omdat ik op dat moment veel andere dingen aan mijn hoofd had ben ik daar niet verder op doorgegaan maar daar heb ik nu nog spijt van. Ik ben benieuwd bij hoeveel andere mensen dat ook is gebeurd.
Tja, als de medewerkers diezelfde tool gebruiken kan het natuurlijk niet goed gaan.
Reputatie 3
Badge +3
Beste @Eva en @Koos,

Zoals ik eerder liet weten zijn we het met jullie eens dat de rekentool voor verbetering vatbaar is. Daar wordt aan gewerkt, net als jullie vinden we het belangrijk om mensen via de website correct te informeren. Gelukkig zijn er ook andere mogelijkheden om mensen goed te adviseren. Of het advies nu in een SNS Winkel of via onze Klantenservice wordt gegeven: wanneer een verzekeringspremie op basis van de gegevens niet berekend kan worden, krijgen medewerkers een seintje (met werkinstructie) van het systeem. Op die manier worden fouten voorrkomen en krijgen (nieuwe) klanten het juiste advies. Vanzelfsprekend hoop ik dat de rekentool snel wordt verbeterd, maar we gaan niet over 1 nacht ijs.
Reputatie 3
Badge +3
Tja @Eva, sorry als er een fout is gemaakt bij het berekenen van jouw premie. Als je vindt dat je bent benadeeld door SNS, dan help ik graag door navraag te doen. Geef je me een seintje als ik wat voor je kan rechtzetten?
Reputatie 1
Badge
Dit speelt al ja-ren
Reputatie 3
Badge +3
Beste @Eva, graag doe ik navraag voor je, wil je mijn hulp?
@Evelyn, misschien eerst even wat huiswerk:
Okt 2015: Premieberekening inboedelverzekering verschilt per huisnummer
Mrt 2016: Nog even over die inboedelverzekering
Reputatie 3
Badge +3
Beste allemaal,

Het is me niet ontgaan dat de wensen in dit topic al erg lang lopen. Dat vind ik niet fijn, ik vind ook dat we (online) goede premies moeten aanbieden en dat onze informatie betrouwbaar en transparant moet zijn. In mijn eerdere bericht over het berekenen van de juiste premie probeerrde ik te jullie te vertellen dat de rekentool op de website binnenkort wordt verbeterd. Ik hoop dat de update gauw plaatsvindt, maar ik kan het proces kan ik niet versnellen. In de tussentijd help ik graag een handje als het nodig is 🙂
Reputatie 1
Badge
Is er inmiddels meer nieuws over dit onderwerp?
Reputatie 3
Badge +3
Is er inmiddels meer nieuws over dit onderwerp?

Goedemorgen @Eva van Goor,

Goed punt. Het is een tijdje geleden dat dit besproken is en ik heb nog geen terugkoppeling gekregen. Zojuist heb ik gelijk om aandacht gevraagd voor de openstaande vraag. Ik hoop je snel te kunnen informeren.
Misschien is het handiger om de mogelijkheid van online premieberekening uit te schakelen. Als een potentieel nieuwe klant een veel te hoge premie in beeld krijgt, gaat hij/zij natuurlijk NIET ook nog eens een persoonlijk advies vragen. Dat doe je normaal gesproken na een voorlopige selectie met de shortlist, en daar hoort SNS dan niet bij...
Beter geen informatie dan foute informatie, dunkt me.

Reageer