SNS

Hoe gaat het met het Woondebat en de huurverklaring?

• 17 juli 2019
  • 2 Reacties
  • 3868 Keer bekeken

Reputatie 3
Badge +3
Veel animo onder duurhuurders
Na het WoonDebat en de aankondiging van de huurverklaring zijn er overweldigend veel reacties binnengekomen. Afgelopen week meldde de 1.000ste duurhuurder zich om mee te doen aan de pilot van de huurverklaring. BLG Wonen start in september met deze pilot als reactie op de vraag van duurhuurders: 'waarom mag ik wel hoge huur betalen, maar kan ik niet kopen met lagere maandlasten?'

Zit jij erbij?
Alle duurhuurders die zich hebben aangemeld ontvangen in september meer informatie over de huurverklaring. Aan de hand van de situatie en wensen van de duurhuurder wordt deze in contact gebracht met een van de door BLG Wonen geselecteerde, onafhankelijke financieel adviseurs die deelnemen aan de pilot en op de hoogte zijn van de huurverklaring.

Gedragen huurlasten tellen mee
Tijdens de pilot wordt de werking en het proces van de huurverklaring bij 40 duurhuurders en hun financieel adviseurs getoetst. Binnen de huidige hypotheekregels is er met onderbouwing ruimte om van standaard hypotheekregels af te wijken, mits dit leidt tot een verantwoorde financiering. Óf die ruimte er is wordt steeds per klant beoordeeld. Deze zogenaamde 'explainruimte' wordt in de praktijk, onder andere door onduidelijkheid over de mogelijkheden, beperkt gebruikt. De huurverklaring is een specificering van de explainruimte voor 'van huur naar koop situaties' waarbij de duurhuurder in het verleden gedragen huurlasten als extra onderbouwing kan opvoeren. Door de huurverklaring wil BLG Wonen consumenten en adviseurs meer duidelijkheid over financieringsmogelijkheden voor duurhuurders bieden.

Meer weten of reageren?
De huurverklaring wordt door veel mensen in Nederland omarmd. Wat vind jij ervan? Laat je reactie hier achter. Mensen die zich willen aanmelden voor de eerstvolgende informatiebijeenkomst over de huurverklaring kunnen een mail sturen aan community@sns.nl

2 reacties

Reputatie 3
Badge +1
Dank voor de update. Goede ontwikkeling. Heel benieuwd hoe de pilot gaat.
Reputatie 3
Badge +3
Hoi @Sanne,

Ja goed hè, de huurverklaring zet wat in beweging en ik blijf aangehaakt zodat ik jullie steeds actueel kan informeren.

Reageer