SNS

Hoe kan ik voor een hypotheekgesprek de Huismap invullen?

• 7 april 2019
  • 11 Reacties
  • 4654 Keer bekeken

Voor een hypotheekgesprek bij SNS moesten wij de 'Huismap' invullen. Oké, dacht ik, doe ik even.
In de huismap kan je niets zelf veranderen en dat werd een groot probleem!
Bijvoorbeeld: ik heb geen salaris en volgens de huismapmoest ik een salarisstrook uploaden en het mooiste ( of irritantste ) was dat ik de huismap niet kon verzenden voor alles er in zat en aangezien ik geen werk heb kon ik de huismap niet opsturen voor het hypotheekgesprek!
Dit was 1 voorbeeld, maar er waren meerdere dingen die ik niet kon veranderen! Ik ben maar blaadjes met geschreven tekst (bijv.: ik heb geen inkomen) gaan scannen en die gaan uploaden, maar het lijkt me dat er aan de huismap wel het één en ander veranderd kan worden wil de SNS nog hypotheken gaan leveren! De Huismap is ècht klantonvriendelijk!!!!

11 reacties

Goedemiddag mycats, het is niet de bedoeling dat jouw goede voorbereiding teniet wordt gedaan door onze Huismap. Zoals ik het begrijp is de salarisstrook het grootste struikelblok gebleken. De omschrijving is misschien niet duidelijk genoeg. Salaris is natuurlijk niet de enige bron van inkomen. Ook inkomsten uit pensioen of uit een lijfrente telt als geldig inkomen. Uiteraard geef ik je signalen wel door aan de ontwikkelaar van de Huismap, we willen dat onze Huismap je helpt ter voorbereiding en niet dat het frustratie oplevert.
mycats geeft ook aan dat je de Huismap niet kunt versturen, voordat alles is ingevuld. Misschien is het handig om ook de mogelijkheid te bieden een gedeeltelijk ingevulde Huismap te versturen. Dan kan de SNS-medewerker zich in elk geval al voorbereiden met de wel ingestuurde gegevens.
Goedemiddag @Blacktomcat en @mycats,

Bedankt voor je berichtje en de verduidelijking. Ik neem het meteen mee. Zodra we terugkoppeling krijgen, lees je het hier.
Goedemiddag @mycats,

Ik heb inmiddels terugkoppeling ontvangen. Je geeft het volgende aan:

het mooiste ( of irritantste ) was dat ik de huismap niet kon verzenden voor alles er in zat en aangezien ik geen werk heb kon ik de huismap niet opsturen voor het hypotheekgesprek!

Ik begrijp goed dat dit je frustreert en dat is dan ook niet de bedoeling. Technisch gezien moet je de Huismap kunnen versturen zonder dat je verplicht alle documenten hoeft up te loaden. Zoals ik lees in je bericht was dit bij jou niet het geval. Waar liep je tegenaan? Kreeg je een bepaalde (fout)melding te zien?
Allereerst sorry voor mijn late reactie...er is zoveel te doen!
Sven schrijft:" Salaris is natuurlijk niet de enige bron van inkomen. Ook inkomsten uit pensioen of uit een lijfrente telt als geldig inkomen".
Wel Sven, er zijn nog steeds mensen die helemaal geen inkomen hebben...zoals ik dus, en wat dan?

En het salarisstrook was maar een voorbeeld, zo waren er wel meer....veel meer!

Aan Kim: Ik kon de huismap gewoon niet versturen....het vakje huismap bleef onbereikbaar voor klikken.
Reputatie 1
Goedemorgen @mycats, de hypotheekadviseur kijkt naar de mogelijkheden om een hypotheek af te sluiten. Als er geen inkomen in welke vorm dan ook is, dan wordt het lastig(er) om een hypotheek af te sluiten. Vanuit hier kan ik niet zeggen wat de mogelijkheden zijn, omdat we jouw situatie niet kennen. Heb je geprobeerd om de huismap via een andere browser te verzenden?
... Heb je geprobeerd om de huismap via een andere browser te verzenden?
@Sanne K, als ik de klachten goed begrijp is de Huismap heel strikt afgesteld: de indiener moet alles en elke detail invullen alvorens de gegevens kunnen worden opgestuurd. Daar lopen mensen tegen aan die blijkbaar afwijken met hun profiel t.o.v. het impliciet veronderstelde profiel van Huismap. Ik heb niet naar deze applicatie gekeken, maar misschien kan e.e.a. duidelijker gemaakt worden wat de verwachtingen zijn en de minimale eisen om de Huismap te kunnen gebruiken.
@eRik19 Goed punt. Zoals Sven eerder aangaf is het signaal doorgegeven als verbetering. Het is niet de bedoeling om mensen te frustreren. Bedankt voor het meedenken.
Bijvoorbeeld door bij de verplicht in te vullen vragen een * te zetten en duidelijk vermelden dat die vragen met een * verplicht ingevuld moeten worden. (Of vragen in 'bold' te stellen).
Zoals ik het begrijp is de salarisstrook het grootste struikelblok gebleken.
Inderdaad, dit is een groot struikelblok, vaak hoef je niet je hele salarisstrook up te loaden. Ter voorbereiding kun je je huismap helemaal invullen.
Op vele websites waar je je hypotheekgesprek kan aanvragen hoef je dat niet allemaal mee te nemen, als ik zo Google op adviesgesprek met hypotheekadviseur hoef je bij bijvoorbeeld https://hypotheker.nl en https://hypotheekberekenen.nl/ niet een hele salarisstrook te uploaden. Hier moet je alleen je brutoloon gegevens invullen, zeer snel en kan daar prima mee uit de voeten.
😃
@bunder Het klopt dat we zoveel mogelijk informatie vragen, om je in 1 gesprek duidelijkheid te geven over je mogelijkheden op de huizenmarkt. Het is niet de bedoeling dat je vervolgens tegen problemen aanloopt bij het invullen van de huismap. Zoals hierboven ook aangegeven is het signaal doorgegeven aan de ontwikkelaars.

Reageer