SNS

Huis kopen: met of zonder makelaar?

• 27 september 2017
  • 14 Reacties
  • 14914 Keer bekeken

Reputatie 3
Badge +1
De één wordt al nerveus bij de gedachte, de ander ziet vooral voordelen: een huis kopen zonder makelaar. Zonder aankoopmakelaar kun je behoorlijk op de kosten besparen, maar je moet ook zelf aan belangrijke dingen denken. We hebben de grote verschillen voor je op een rijtje gezet.

Met de tips en informatie op https://www.snsbank.nl/particulier/hypotheken/ander-huis-kopen/kopen-zonder-makelaar.html kom je goed beslagen ten ijs.

Kies jij liever wel of niet voor een aankoopmakelaar? En waarom?
Laat het weten in de comments.

14 reacties

Reputatie 4
Badge +1
Ligt een beetje aan de markt, en het soort huis wat je zoekt. Ik heb nog nooit een aankoopmakelaar gebruikt
Reputatie 2
Badge
Inderdaad. Ligt een aan de markt en het soort huis. Ik kocht een huis van een woningbouwvereniging en daar viel helemaal niets te onderhandelen bijvoorbeeld.
Hangt er vanaf hoeveel geld je bereidt bent te verliezen. Veel mensen betalen teveel voor een woning en dat is dan omdat ze geen aankoopmakelaar meenemen. Dus ligt niet aan de markt maar wat de gek er voor geeft, of overbiedt. Verstandiger is het om wel een aankoopmakelaar mee te nemen. Maak daar dan een vaste prijsafspraak mee, dan ben je vaak voor een relatief klein bedrag klaar.
Badge +1
Ik heb ooit bedongen vast tarief (relatief laag) plus 10% voor elke euro onder onze ingeschatte redelijke aankoopprijs. Dit stimuleert de makelaar tot scherp onderhandelen. Maar dat is vooral lastig in een verkopersmarkt (verhitte markt zoals nu in veel steden).
P.S.
Wat ik laatst meekreeg is dat een jong beginnend stel de voorkeur kreeg van de verkopers boven een 'investeerder' die 10,000 meer bood. Dat is ook een stukje maatschappelijke verantwoordelijkheid die verkopers kunnen nemen.
Reputatie 2
Badge
Hangt er vanaf hoeveel geld je bereidt bent te verliezen. Veel mensen betalen teveel voor een woning en dat is dan omdat ze geen aankoopmakelaar meenemen. Dus ligt niet aan de markt maar wat de gek er voor geeft, of overbiedt. Verstandiger is het om wel een aankoopmakelaar mee te nemen. Maak daar dan een vaste prijsafspraak mee, dan ben je vaak voor een relatief klein bedrag klaar.

Ik heb begrepen dat de meeste Amsterdamse huizenkopers inmiddels een aankoopmakelaar in de arm nemen omdat je er zonder aankoopmakelaar (bijna) niet meer tussenkomt. Verkoopmakelaars doen liever zaken met een collega dan met een particulier. Ik kan nu niet zeggen dat in Amsterdam er niet vreselijk overboden wordt.
Aankoopmakelaars hebben natuurlijk ook niet altijd dezelfde belangen als hun klanten. Zij willen graag dat de koop door gaat. Verder is het een kleine wereld in de makelarij. Die ene klant kom je nooit meer tegen. Maar je concurrenten wel.
En verder ben ik van mening dat SNS verantwoord financieel beheer van een gezamenlijke rekening belemmert door de houders ervan niet dezelfde informatie te bieden
Reputatie 3
Badge +1
Leuk om jullie reacties en ervaringen te lezen.
Toen ik in 2015 m’n huis kocht, heb ik dit zonder aankoopmakelaar gedaan. Zoals Eva aangeeft weet ik ook niet of dat tegenwoordig nog lukt in Amsterdam. Ook is het herkenbaar wat Erik19 zegt: destijds had ik een lager bod dan een ouder stel. Die wilde het als extra woning gebruiken voor de weekenden en vakanties. Degene die het verkocht wilde dat de nieuwe bewoner optimaal gebruik zou maken van de woning en daarom heb ik destijds met een lager bod, toch het huis gekregen. Ik weet niet of ik weer iets zou kopen zonder een aankoopmakelaar. Hangt er vanaf waar het is en om wat voor woning het gaat.
Die gunfactor kennen wij ook. Toen wij in 1988 de vraagprijs boden, kregen we 'nee' te horen. Al zouden we meer bieden dan de vraagprijs, dan nog ging het huis naar iemand anders omdat de eigenaar van het huis die mensen 'zielig' vond. Uiteindelijk in dezelfde straat alsnog een huis kunnen kopen. Eind goed, al goed.
Wij kennen de gunfactor vanuit de andere kant. Wij hadden geen verkoopmakelaar. De potentiele koper gedroeg zich dermate irritant dat we het hem niet gunden. Toen we uiteindelijk na wat heen-en-weer biedingen toch Nee zeiden was hij woedend, tot mijn genoegen....
We hebben het uiteindelijk voor een iets lagere prijs aan een vriend verkocht.
Mijn vriendin en ik hebben recent ons eerste huis gekocht. Zonder aankoopmakelaar. Best spannend, maar door zo nuchter mogelijk te blijven en je goed te verdiepen is er veel mogelijk.
Toen wij ons huis kochten werden enkele van de zelf-doen nadelen handig opgevangen door wat extra service van de financieel adviseur. Ook de moeite waard om hier eens op te letten voor je een echte aankoopmakelaar inschakelt.
Toen wij ons huis kochten werden enkele van de zelf-doen nadelen handig opgevangen door wat extra service van de financieel adviseur. Ook de moeite waard om hier eens op te letten voor je een echte aankoopmakelaar inschakelt.
Kun je daar een voorbeeld van noemen? Dan kunnen we ons er beter iets bij voorstellen. Alvast bedankt.
Hij regelde bijvoorbeeld de bouwkundige keuring. En hij had ook het contact met de verkoopmakelaar aangaande de prijsonderhandelingen. Alles in nauw overleg met ons.
Handige extraatjes.
Bij de grote tussenpersoon waar wij de hypotheek (jazeker de .... ) bij geregeld hebben waren zij ook zo vriendelijk om al het papierwerk vanuit de verkoopmakelaar door te nemen om te kijken of er geen gekke dingen gebeurden. En... de verkopende makelaar zat fysiek naast de tussenpersoon. Zo werd overleg tussen beiden erg makkelijk.

Reageer