SNS

Je mag alles van me weten…behalve m’n geldzorgen

• 25 oktober 2018
  • 2 Reacties
  • 9453 Keer bekeken

Voor veel mensen blijft het een pijnlijk onderwerp: geldzorgen. Ruim een derde van de Nederlanders maakt zich zorgen over zijn of haar financiële situatie, bleek onlangs uit een onderzoek van SNS. En veel mensen schamen zich ervoor. Zo erg zelfs dat ze hun geldzorgen niet te durven te bespreken met anderen.

Wel piekeren, niet praten
Arnoud Plantinga van de Tilburg University promoveert binnenkort op het onderwerp. Volgens hem staan veel mensen er op papier redelijk goed voor, maar liggen ze ‘s nachts toch te piekeren. “Omdat ze zich schamen, bespreken ze hun zorgen liever niet met anderen. Daardoor blijven ze piekeren en is het ook lastig om dit probleem aan te pakken.”

Het is voor niemand leuk
Dat terwijl geldzorgen heel wat negatieve effecten kunnen hebben. Zo zegt bijna 60% van de mensen met geldzorgen dat ze er slechter door slapen. En ook de omgeving merkt dat het financieel niet voor de wind gaat. Bijna een kwart geeft aan sneller boos te worden op de kinderen en 30% is minder geconcentreerd op het werk.

Bepreek jij je geldzorgen?
Volgens Plantinga moeten we geldzorgen bespreekbaar maken. Tijd voor een gesprek over geldzorgen dus. Lig jij ’s nachts wakker omdat je de rekeningen misschien niet kunt betalen? En praat je erover met je familie of vrienden?

2 reacties

Ik heb nog steeds een flinke schuld lopen en heb een tijd bij schuldsanering gezeten, en nu doe ik mijn geldzaken weer zelf door middel van een zelf opgezet plan wat al een paar jaar perfect verloopt.
Alle vaste lasten worden betaalt via 1 betaalrekening waar iedere maand het salaris op gestort word.
Van die rekening gaat ook naast het geld voor vaste lasten, geld naar een aparte spaarrekening waarop spaardoelen zijn aangemaakt zoals leefgeld, eigen risico, brandsof enzovoort.
Dit allemaal automatisch op de 1e van iedere maand.
Het gaat dus gewoon over het reserveren van geld voor het moment dat je het nodig hebt en leefgeld word weekelijks gestort van de spaarrekening naar weer een andere betaalrekening die als enigste hiervoor een pasje heeft om onder andere je boodschappen te doen.
Ik heb zelfs al enkele mensen in mijn omgeving geholpen hiermee zodat zij weer overzicht hebben in hun geldzaken en hoor alleen maar positieve reacties en ik vind het nog leuk ook.
Hoi theo160846,

Welkom op de community. Wat tof dat je vanuit je eigen ervaring mensen in je omgeving helpt om hun geldzaken overzichtelijk te maken en dat je daar positieve reacties op krijgt. Slim dat je daarbij een spaarrekening met spaardoelen gebruikt. Dankjewel voor het delen van je verhaal.

Reageer