SNS

Vraag

Kan ik extra storten op mijn spaarhypotheek en is het verstandig?

• 16 maart 2019
  • 3 Reacties
  • 4947 Keer bekeken

Wij hebben een spaarhypotheek uit 2001 en die loopt af in 2024
met een rente percentage van 5.5% , Nu willen we extra gaan storten in het spaardeel , maar mag ik elk kalenderjaar het maximale storten om dan boven het bedrag uit te komen wat ik nodig ben om de hypotheek af te lossen en dan het te veel gespaarde geld storten in mijn andere spaarhypotheek die langer loopt zonder dat ik er belasting over moet betalen ?

3 reacties

Goedemiddag ray-70, welkom op de community 😃 Bij een spaarhypotheek zit je met fiscale consequenties. Bijstorten in het spaardeel kan niet zomaar en daarom is advies erg belangrijk. Zo voorkom je problemen met de fiscus. Als je mijn collega's van de klantenservice belt, dan zorgen ze dat je wordt teruggebeld door een adviseur. Je bereikt ze vandaag tot 17 uur of op werkdagen van 8 tot 21 uur op het telefoonnummer: 030 - 633 30 00.
@ray-70, volgens mij is het niet verstandig dat je meer geld maakt in je spaarhypotheek dan je doelstelling. Is fiscaal erg onvoordelig en de bank dat zat proberen te voorkomen.
Wettelijk is er een maximale bandbreedte van inleggen tussen de minimale inleg en de maximale inleg in een jaar over de gehele looptijd. Deze is wettelijk 1 op 10, maar de SNS hanteert 1 op 6 (daar is al meer op het forum over geschreven: zoek maar eens op spaarhypotheek).
Als je wilt storten in je spaarhypotheek, dan moet je proberen dat over 5 tot 6 jaar uit te smeren. Dan kun je het meeste storten in verhouding tot in een keer een groot bedrag storten.
Vroeger was er een minimale grens aan de looptijd van een hypotheek, maar die is vervallen, dus je kunt aan het einde van je rentevaste periode van je hypotheek af of je kunt extra storten om de looptijd in te korten.
De rente is nu erg laag, dus als je rentevaste periode afloopt dan gaat je rente dalen en je stortingen weer stijgen, je kunt dan vaak weer extra storten om de premie naar beneden te brengen, maar je krijgt wel veel minder rente (maar 2.0% is altijd meer dan 0.1% op je spaarrekening en het valt niet meer in box 3).
Dit zijn wat overwegingen die je met je hypotheekadviseur kunt bespreken.
Merk op dat je waarschijnlijk in het verleden al voor advies hebt betaald. Dus binnen de context van je spaarhypotheek mag een adviseur geen geld vragen. Als je over oversluiten begint is het een ander verhaal. Door de juiste vragen te stellen kun je voorkomen dat je geld moet betalen voor advies.
Dit zijn wat tips waarmee je hopelijk wat sterker staat m.b.t. je vragen.
Goedemorgen heren,
Zoals blijkt uit de aanvulling van @eRik19 komt er nogal wat bij kijken en is het verstandig om een adviseur bij je plannen te betrekken. De kosten voor het eerste gesprek komen voor rekening van SNS. Als de adviseur aan de slag gaat, dan wijst hij of zij je op de eventuele kosten die daarbij horen. Zo kom je niet voor verrassingen te staan.

Reageer