SNS

Klustips

• 23 mei 2017
  • 12 Reacties
  • 15826 Keer bekeken

Reputatie 3
Badge +1
De één geniet ervan, de ander vindt het verschrikkelijk: klussen. Maar als je een nieuw huis hebt gekocht, ontkom je er vaak niet aan. Tom Elberse van aannemersbedrijf Werkhoven B.V. geeft alvast wat klustips.

1. Maak een plan
“Met een goede planning zorg je dat alle klussen in een logische volgorde gedaan worden en dat je elkaar niet voor de voeten loopt. Zorg dat je tussendoor genoeg ruimte laat in je planning voor het opruimen en afvoeren van de rommel. Houd ook rekening met de droogtijd van stuc- en schilderwerk. En wil je je huis uitbreiden of iets aan de buitengevel veranderen? Check dan eerst of je een omgevingsvergunning nodig hebt. Dit kan online bij het Omgevingsloket of bij je gemeente.”

2. Zoek een goede aannemer
“Laat je wat klussen door een aannemer doen? Zorg dan dat je een goede vakman inhuurt. Vraag bijvoorbeeld aan vrienden en familie die pas verbouwd hebben of zij iemand weten. Ook als je een aannemer inhuurt, is het belangrijk om een duidelijk plan te hebben. Een aannemer stelt op basis van je plan een offerte op. En hoe concreter je plan is, hoe reëler de offerte.”

3. Koop ruim in
“Heb je je klus bijna af, maar blijk je te weinig materiaal te hebben? Dat is vervelend. Ruim inkopen scheelt je dus tijd en frustratie. Bij de meeste bouwmarkten kun je spullen die je niet gebruikt binnen een bepaalde tijd gewoon weer terugbrengen. Check dat wel even als je de spullen koopt en bewaar altijd de kassabon. En als je toch bij de bouwmarkt bent, win dan meteen advies in voor de goede materiaalkeuze.”

Deel je tips
Heb jij nog goede klustips? Deel ze hieronder!

Lees hier alle klustips: https://www.snsbank.nl/particulier/hypotheken/klustips.html

12 reacties

De één geniet ervan, de ander vindt het verschrikkelijk: klussen. Maar als je een nieuw huis hebt gekocht, ontkom je er vaak niet aan. Tom Elberse van aannemersbedrijf Werkhoven B.V. geeft alvast wat klustips.

Met een oud huis nog veel dringender...
Ik heb gemerkt dat het kan helpen als je specifieke vaardigheden vraagt van een ingehuurde kracht. In ons geval hadden we niet zoveel aan een electricien die prima in nieuwe huizen aan de slag kan, maar geen idee heeft van de vreemde schakelingen die je kunt tegenkomen in een oud, meerdere keren verbouwd huis (en zelfs niet meer zijn toegestaan).
Hoi Koos,

Dat klopt. Het is daarom belangrijk om van tevoren goed door te vragen en voldoende informatie te geven aan de gehuurde kracht. Dat ervaar ik zelf ook met mijn huis (rijksmonument).
Met een monument moet je nog meer oppassen, denk ik. Vooral het zelf uitvoeren van klussen (wat ik veel heb gedaan) moet niet al te rigoureus plaatsvinden. Ik heb me laten vertellen dat zelfs de kleur van verf goedkeuring behoeft.
Dat klopt, overal zitten richtlijnen en eisen aan verbonden. Gelukkig zijn er daarentegen fiscale voordelen bij onderhoud.
Ik weet het. Maar ik neem aan dat dat de meerkosten niet dekt. Zeker niet als je zelf weinig kunt uitvoeren.
Nee, klopt. Het voelt daarom ook niet helemaal als een 'voordeel'. Je bent verplicht om het pand te onderhouden en daarbij diensten af te nemen van erkende vakmannen. Momenteel probeer ik een schilder te regelen voor de voorkant van het huis. Ik kreeg een schrikbarend bedrag te horen van de 1e vakman, dus vraag nu een andere om ook te komen kijken. Ik hoor dat er vaak nog grote verschillen in kunnen zitten.

Hoe regel jij het voor jouw woning? Ik neem aan dat je niet gebonden bent aan richtlijnen.
Ik doe zo veel mogelijk zelf. Het schilderwerk is hier ook weer aan de beurt.
Op internet kun je veel informatie en tips opzoeken. Ik heb zo ook veel geleerd (inclusief de figuurlijke valpartijen).
Wanneer er hulp nodig was, hebben we geprobeerd mensen in te schakelen die het geen probleem vonden de klus samen met ons te doen. Zo gebruik je de vaardigheden van vakmensen optimaal, en betaal je niet voor delen die je best zelf kunt doen.
Meest voor de hand liggend: het sloopwerk in het begin hebben we zelf gedaan. Zwaar gereedschap kun je doorgaans huren.
Ik moet er wel bij zeggen dat het tijdsaspect bij ons geen grote rol speelde. En plannen maken is natuurlijk belangrijk, maar bij zo'n oude woning kom je voortdurend verrassingen tegen waardoor de plannen steeds moeten worden bijgesteld. Zo was ik een muur aan het slopen, tot ik halverwege ontdekte dat het - in tegenstelling tot wat de vorige eigenaar had verteld - toch een draagmuur was. Gelukkig nog op tijd, de balken konden worden verlengd en later vervangen.
Ook de financiering gaat over langere tijd makkelijker.
Als je een beetje handig bent of als je goede hulp hebt, dan kun je inderdaad veel kosten besparen door zelf iets te doen.
Ik heb drie jaar geleden een casco huis gekocht.
Uiteindelijk heb ik ervoor gekozen een betrouwbare partij voor alles in huis te halen. Dat is mij prima bevallen. Vraag meerdere referenties en check deze.

Ging er iets langzamer of zat het anders in elkaar? Er was geen ander om naar te wijzen. Dus de hele voorbereiding water, electriciteit, leidingen verleggen, plaatsen douche en toilet alles in 1 hand.
Op die manier kon ik de rest van de zaken:
- schilderwerk (ben ik wezen kijken bij een klant)
- vloer
- keuken
- plaatsen plinten
- bouw kasten
- verlichting plaatsen
netjes aansluitend plannen. En inderdaad heb ik tussen alle werkzaamheden voldoende tijd aangehouden met als devies haastige spoed is nimmer goed. Het leggen van de vloer officieel 4 dagen, heb er 7 voor gerekend.

Uiteindelijk is het gelukt binnen budget, binnen planning (2 maanden totaal) en zonder tekort aan materialen alles te regelen. Volgens mij te wijten aan een goede voorbereiding.
Hoi sweetpea,

Wauw, volgens mij kunnen we allemaal een voorbeeld nemen aan je gedegen voorbereiding. Je hebt er goed over nagedacht en bent zo binnen je budget en planning gebleven.
Dag Irene,
Een echte vakman schilder geeft aan in de offerte wat er gedaan word, wat op korte termijn noodzakelijk is en geeft een onderhoud plan voor de lange termijn.
Het alleen een keer in de verf zetten is wel goedkoop maar heeft niets te maken met goed onderhoud.
Zeker voor een monument is gedegen onderhoud van belang, en ook voor schilderwerk is het mogenljik dat de kosten over een langere periode worden verdeeld en goed kunnen worden ingeschat.
Dit geld niet alleen voor schilderwerk.
Ik wil je een advies mee geven als je het niet erg vind!
Goed buiten schilder werk van de gevel ramen staat en valt met de toestand van het BINNEN schilderwerk, als vocht door bewoning en condens hier ongehinderd kunnen binnen dringen, is het geld besteed aan het buiten schilder werk weggegooid.
Een vakman zal je hier op wijzen.
Nog een tip. Er bestaan geen slechte verven, alleen verkeerde toepassing en slechte schilders.
Mival
Bedankt voor je tips, Mival 🙂

Reageer