SNS

Maak het toeslagenstelsel menselijker - Marieke Commandeur in Trouw

• 17 februari 2020
  • 8 Reacties
  • 1669 Keer bekeken

Reputatie 5
Badge +4

De menselijke visie van Marieke Commandeur
"Bied mensen bij een nieuw toeslagenstelsel vooral zekerheid. Bijdragen voor zorg, huur en kinderopvang als ‘gift’ werken beter dan voorschotten" aldus Marieke Commandeur, gedragseconoom bij SNS/de Volksbank.

Vandaag in Trouw
Marieke Commandeur werkte ruim zes jaar als hoofd Strategie bij de Volksbank. Sinds vorig jaar is ze verantwoordelijk voor onder andere het thema Financiële Weerbaarheid bij SNS. Hier lees je het Opinie artikel in Trouw. Heb je vragen of een opmerking? Laat het ons gerust weten.

8 reacties

Badge +1

Is het uiteindelijk niet goedkoper om bv belasting aan de ‘onderkant’ te verlagen en aan de bovenkant te verhogen of naar 1 basistoeslag te gaan voor iedereen (en deze weer bij hogere inkomens terug te nemen via belasting). Minder controle, geen toezicht nodig etc….

Reputatie 5
Badge +4

Goedemorgen @eRik19,

Dank voor je reactie over het complexe toeslagenstelsel, je suggestie zal ik - samen met eventuele andere vragen en/of opmerkingen die nog komen - binnenkort aan Marieke voorleggen. 

Reputatie 4
Badge +1

Sowieso lijkt het me een goed idee het rondpompen van geld zoveel mogelijk te beperken en dus  kinderopvang of zorgtoeslag direct te verrekenen met de te betalen kosten.

Nog beter: zorg ervoor dat toeslagen niet nodig zijn. Dat zou kunnen via Erik's voorstel, maar er zijn tal van andere mogelijkheden, denk ik.

Reputatie 5
Badge +4

Hi @Koos, 

Heb je een voorbeeld van een andere mogelijkheid - waaraan je denkt - die ik met Marieke Commandeur zou kunnen delen? Het ligt in de planning om Marieke in de 2e week van maart op de hoogte te stellen van de reacties in dit topic. 

We hebben het hier over systeemveranderingen. Als er toeslagen nodig zijn om “gewoon” mee te kunnen doen in de maatschappij, dan zijn de inkomens te laag of de kosten te hoog. Of meest waarschijnlijk de materiele verdeling deugt niet, maar daar zijn we sinds Piketty toch al van overtuigd? Iets met rechtvaardige belastingheffing bijvoorbeeld, zoals @eRik19  al aangaf.

Helaas zien we dat in deze corona-tijd soms tenenkrommend terug. De grote multinationals schrikken er niet voor terug om zo snel mogelijk de sappelaars voor hun schade te laten opdraaien. De aandeelhouders zouden er eens schade van kunnen ondervinden...

Badge +1

Hi @Koos, 

Heb je een voorbeeld van een andere mogelijkheid - waaraan je denkt - die ik met Marieke Commandeur zou kunnen delen? Het ligt in de planning om Marieke in de 2e week van maart op de hoogte te stellen van de reacties in dit topic. 

@Evelyn SNS, bedankt dat je hebt teruggekoppeld naar Marieke. Is het mogelijk om van haar een reactie te vragen en dat hier te plaatsen?

Reputatie 5
Badge +4

Hoi @eRik19,

Door corona kan ik me voorstellen dat niet veel meer hetzelfde is, maar ik heb de vraag uitgezet bij Marieke. Als ze een terugkoppeling geeft, zal ik deze hier met jullie delen. 

Reageer