Nieuwe badkamer

• Moderator
  • 2856 reacties
Een tijd geleden besloten mijn vriendin en ik dat het tijd is om de badkamer te vernieuwen van de woning die we 2 jaar geleden hebben gekocht. Een aantal dingen zijn stuk en andere voldoen niet aan onze smaak. De oppervlakte is niet zo groot en doordat we door de online bomen het bos niet meer zien, besloten we naar een grote badkamerzaak te gaan. Alle clichés zijn waar, maar daar weid ik niet over uit. Samen met de verkoper hebben we een schets op papier gezet en wat opties bekeken in de showroom. De verkoper hield ons vooral voor dat de waarde van de woning flink stijgt met een nieuwe badkamer en keuken. Dromend over een nieuwe badkamer zie ik vooral een groter wooncomfort, dat vind ik meer waard dan een eventuele waardevermeerdering van onze woning. Wat vinden jullie?

20 Reacties

Staar je inderdaad niet blind op een eventuele waardevermeerdering, want de waarde van een keuken en/of badkamer zijn vaak erg gebonden aan persoonlijke smaak. Er is hooguit sprake van een waardevermindering als de oude keuken of badkamer in zeer slechte staat is waardoor deze niet functioneel bruikbaar is voor eventuele nieuwe bewoners.

Een groter wooncomfort is dus het meest belangrijk, maar houd wel rekening met de tijd die je verwacht nog in jouw woning te zullen wonen. Het blijven flinke investeringen waarvan het zonde is als je op een te korte termijn moet/wilt verhuizen.

Ga je zelf klussen, neem je zelf een aannemer, of laat je het helemaal door de badkamerzaak regelen? De prijsverschillen (lees: winstmarges) zijn erg hoog in het laatste geval!
Hoi Stefan,

De verwachting is dat we er nog wel een tijd wonen. Zelf ben ik niet zo handig, dus het zal minimaal zijn wat ik zelf doe (slopen). Ik was van plan een aannemer te zoeken die de klus helemaal uitvoert, dus alleen voor de meubels ben ik dan aangewezen op een badkamerzaak.
Reputatie 1
Tsja, ik overweeg dit ook maar heb 't nog niet gedaan om onder andere de redenen die Stefan noemt. Ik weet nog niet hoe lang ik blijf zitten waar ik zit.

En ik heb van veel vrienden en bekenden altijd horror-verhalen gehoord over dat ze weken en soms maanden in de zooi zitten, problemen, gezeik, gedoe. Ik zou in elk geval je ervan verzekeren dat je met een erkende en betrouwbare partij in zee gaat.
Pas goed op wat je doet, wij zitten al 1,5 jaar zonder badkamer omdat de aannemer er mee is gestopt en nu zitten we met een badkamer waar het hele tegelwerk en alle aansluitingen moeten worden hersteld door een derde tegen hele hoge kosten. Het is echt iets dat je niet wilt.
Reputatie 1
Juist, dat soort horror verhalen dus ;)
Reputatie 1
Als je niet opziet tegen een langere wachttijd en misschien tussentijdse aanpassingen aan je wensenpakket, kun je overwegen om via Marktplaats of zoiets de losse onderdelen te bemachtigen.
Kostenbesparend kan het zeker zijn. Wij hebben twee wastafels praktisch voor niets kunnen bemachtigen, inclusief de kranen, Toiletpot en badkuip kwamen van verschillende leveranciers.
Juist als je het werk aan een aannemer uitbesteed zal die het je niet kwalijk nemen dat je de onderdelen niet bij hem/haar bestelt. De badkamerboer kan daar wel moeilijk over doen.
Wij hebben enig jaren geleden onze badkamer vernieuwd.
Wij hebben goede ervaringen met een "all-in" product. Dat wil zeggen badkamer kopen en laten plaatsen ineen. Let wel op het volgende: laat eerst een offerte opstellen. Vraag voordat je de overeenkomst tekent of de aannemer die het werk uitvoert eerst thuis bij je komt kijken. Overleg met hem hoe hij het werk gaat doen en onder welke voorwaarden. Heb je daar een goed gevoel bij teken dan de overeenkomst. Zo niet zoek een andere leverancier. Er zijn er genoeg.
Interessant topic overigens op een bank-community.
Reputatie 2
JanStel schreef:

Interessant topic overigens op een bank-community.

Goeie.
Ik ben maar even stil.
Prettig weekend,
Ben:cool:
Reputatie 1
t Is tenslotte de Koffiekamer.....
Het belangrijkste bij een verbouwing is een goede begroting en wederzijds vertrouwen. Worden de gemaakte afspraken nagekomen door het installatiebedrijf en wordt er op tijd betaald. Houd altijd 10% van de aanneemsom achter totdat je helemaal tevreden bent. Pas op met vooruit betalen. Een goed installatiebedrijf heeft zoveel financiële buffer dat het materiaal door het bedrijf zelf kan worden voorgeschoten. Kijk met welk kwalitatief goed gereedschap ze komen, stel een slimme vraag en je hebt al snel door wat voor vlees je in de kuip hebt.
Zelf stel ik als regel vaak 1/3 is materiaal en 2/3 is uurloon. Dit geldt voor mij ook bij de APK.
Hoi allemaal,

Wat een geweldige tips, reuze bedankt. We hebben van de week al gezien dat voor meubels de prijsverschillen enorm zijn bij verschillende aanbieders. Jullie tips en ervaringen hou ik in mijn achterhoofd. Het is fijn om te weten dat ik hier terecht kan als ik meer hulp nodig heb.

@Drika Welkom op de community. Leuk dat je meteen met me meedenkt :) Heb je het topic Welkom op de community gelezen?
Inmiddels ben ik goed opgeschoten. Ik heb een op het oog betrouwbare installateur gevonden die alles voor een goede prijs kan verzorgen. Nu ben ik nog op zoek naar een stukadoor die een betonnen gietvloer kan leggen. Aangezien er veel mogelijkheden zijn en de kosten uiteenlopen, ben ik er nog niet over uit of ik gelijk de muren ook meeneem. Wordt vervolgd :)
Reputatie 1
Gaat er dan ook vloerverwarming in?
Ik ben benieuwd of die ogenschijnlijk betrouwbare partner de beloftes waarmaakt. Dan kan SNS jouw inschatting misschien goed gebruiken bij hypotheek- of andere leningaanvragen:D
Het liefste wel, Koos. De installateur kreeg ik aanbevolen van een collega, waar hij in dezelfde straat een aantal soortgelijke verbouwingen naar tevredenheid heeft afgehandeld.
Mooi zo - ik ben behoorlijk enthousiast over het comfort van vloerverwarming. Probeer de vloerisolatie daarbij te optimaliseren voor zover dat mogelijk is, dat scheelt flink in de verwarmingskosten.
Kijk, dat is een goede tip: die neem ik zeker mee.
Hoi allemaal,

De nieuwe badkamer is sinds vorige week een feit en ik deel graag mijn ervaringen met jullie. De aannemer heeft de badkamer leeggemaakt en heeft de voorbereidende werkzaamheden gedaan zoals het plaatsen van een muur voor de inloopdouche en het leggen van de vloerverwarming. Daarna is de stukadoor 7 dagen bezig geweest om alle muren te voorzien van waterdichte stuc met een betonlook. Dit is een arbeidsintensief proces omdat er 7 lagen worden aangebracht die allemaal een dag moeten drogen. De aannemer heeft vervolgens de vloer gelegd en alle meubels geplaatst. We zijn redelijk binnen budget gebleven en zeer tevreden over het resultaat.

Alles bij elkaar heeft de verbouwing 5 weken geduurd. De enige tegenslag die we hebben ondervonden, is dat er tussen de stukadoor en de aannemer ongeveer een week zat waarin er niets gebeurde. De aannemer had een andere klus. Heel logisch, maar wij konden een extra week niet douchen. Als je een verbouwing overweegt en je bent van meerdere partijen afhankelijk, wees dan zo slim om concrete afspraken te maken. Zo voorkom je onnodige vertraging.

Zijn er community leden die een verbouwing overwegen?
Fijn Dennis dat het hele proces zo goed verlopen is en vooral dat je tevreden bent over het resultaat. Achteraf is het dan niet erg meer dat er een weekje extra behelpen in zat, toch?
Dat is helemaal waar, Jan. We zijn het inmiddels alweer vergeten :) Zijn jullie nog helemaal tevreden met de badkamer die jullie destijds hebben laten plaatsen?
Reputatie 1
Och, een weekje wachten... Onze verbouwing heeft uiteindelijk om en nabij 5 jaar geduurd. Maar dat deden we grotendeels zelf, alleen 's avonds en in weekend.
Maar daarbij is dan ook alles aan bod geweest - van het dak tot de begane grond vloeren.
Bovendien werden de plannen voortdurend aangepast aan wat we tegenkwamen. Zowel onverwachte tegenvallers als nieuwe mogelijkheden, zoals beton-ciré, een betonachtig stucwerk, niet alleen in de badkamer, maar als vloer door het hele huis.

Reageer

• :D
    • :?
    • :cool:
    • :S
    • :(
    • :@
    • :$
    • :8
    • :)
    • :P
    • ;)