Sticky

Nog blij met aflossingsvrij?

Nog blij met aflossingsvrij?

Help! Hoe werkt het ook alweer precies met een aflossingsvrije hypotheek? Om eerlijk te zijn heb ik zelf deze vraag veel te lang voor me uitgeschoven. Het is inmiddels zes jaar geleden dat ik mijn hypotheek heb afgesloten, met andere woorden: hoogste tijd om mij erin te verdiepen. Maar waar begin je dan? Deze video bood mij in ieder geval veel antwoorden en inzichten. Omdat ik vast niet de enige ben die met deze vraag rondloopt, ben ik erg benieuwd naar jouw ervaring. Ben jij nog blij met aflossingsvrij?

27 Reacties

Reputatie 2
Ik ben heel erg blij met aflossingsvrij. Heb 10 jaar geleden de hele hypotheek aflossingsvrij afgesloten (80% van aankoop). Eigen spaargeld in het huis gestoken: en mijn hypotheek adviseuse vond mij verstandig (banken verklaarden je toen voor gek als je dat deed). Daarvoor had ik een spaarhypotheek met onduidelijke kostenstructuur.

Ik heb helaas gezien dat veel aflossingsvrije hypotheken werden verkocht om de maandlasten te drukken en zo meer ruimte te creëren voor aanpassingen van het huis etc. in combinatie met spaarhypotheek. Dan kom je makkelijk klem te zitten als er geen ruimte is om te sparen of af te lossen. Ik vind dit nog steeds (naast de woekerpolissen) een van de grootste onethische handelswijze van de financiële sector.

Ik heb de term aflossingsvrije hypotheek altijd beschouwd als een aflossingsvrijheidshypotheek. 10 jaar geleden had ik nog geen studerende kinderen en nu heb ik er drie, die wil je ook niet met 10,000-den euro's studieschuld opzadelen. Dus er zijn jaren geweest dat ik flink kon sparen (en toen de rente inzakte begonnen met aflossen). Daarna heb ik het wat rustiger aangedaan om de kinderen te kunnen ondersteunen.
Helaas kwam recent geld vrij zodat ik weer kon aflossen. Ik heb toen direct mijn rente gemiddeld (boete verleg je naar de toekomst), maar omdat ik weer kan aflossen betaal ik minder dan 5% van die boete.

Tegenwoordig heb je die vrijheid niet meer en dat vind ik jammer. Het zou mooi zijn als die vrijheid in de een of andere manier weer in de huidige lineaire of annuïteiten-hypotheek terug brengen zou zijn: Er is een wettelijke aflossingstraject, daar wil je op (of boven (=meer aflossen) blijven. Maar mensen zouden in goede jaren meer mogen aflossen, en dat kan ook; maar in mindere jaren minden mogen aflossen totdat ze weer op het aflossingstraject zitten. Op die manier kun je tijdelijke werkloosheid, studerende kinderen, ziekte in familie etc opvangen.
Beste eRik,

Dankjewel voor je reactie, wat een goed en persoonlijk verhaal. Ik vind het erg leuk dat je jouw deskundige ervaringen over je aflossingsvrije hypotheek met ons deelt. Het is voor anderen ook interessant om te lezen hoe jij het hebt geregeld en waar je nog tegenaan loopt. Ik verheug me nu al op meer aflossingsblije reacties en overweeg om jouw woord 'aflossingsvrijheidshypotheek' te nomineren voor de Van Dale van dit jaar ;)

Nogmaals dank & een fijne dag!
Reputatie 1
Kijk, als er zulke complimentjes worden uitgedeeld, dan wil ik ook wel meedoen. :P
Ik vind het jammer dat "aflossingsvrij(heid)" ten onrechte in een negatief daglicht is komen te staan. Zoals bij alles (Kruijff zei het al "elk nadeel heb z´n voordeel") zijn ook aan deze vorm nadelen en die overheersen nu het beeld.
Wij hebben juist een aflossingsvrije hypotheek omdat we ons huis niet "vrij" willen hebben. Wat hebben we aan veel geld in een stapel stenen?
Wij hebben (bewust) geen kinderen, dus daarvoor hoeven we het dus niet te doen (beetje vreemd trouwens, waarom moet je dat voor de kinderen doen?). Wij willen juist de vrijheid te wonen waar we willen (binnen ons budget) en betalen daaarvoor (de rente). Zolang we dat doen (en in de gaten houden niet boven ons budget te komen (onder water??)) zou er niets aan de hand moeten zijn.
Groet,
Ben :cool:
PS ook bij hypotheken zie je dat het onverstandig is te overvragen.
Goedemorgen BigBen,
Wat goed om van je te horen! Jouw reactie over de aflossingsvrije hypotheek vind ik ook zeer nuttig en waardevol voor andere mensen.

Bij een aflossingsvrije hypotheek los je inderdaad gedurende de looptijd niets af, de hypotheekschuld blijft bestaan tot aan de einddatum. De bank gaat er vanuit dat je deze aan het einde van de looptijd in één keer aflost. De aflossingsvrije hypotheek is dus voor sommige mensen ideaal, maar iedere situatie is anders. In dit geval ben ik blij om te lezen dat jullie met veel plezier & aflossingsblij genieten van jullie woning :D
Reputatie 1
Evelyn SNS schreef:

De bank gaat er vanuit dat je deze aan het einde van de looptijd in één keer aflost.

Ik ga er vanuit dat de bank mijn hypotheek "normaal" verlengt aan het eind van de looptijd. Niet dan? Tenslotte willen we er nog "normaal" blijven wonen en een zakcentje om onze hypotheek in éénmaal af te lossen heb (wilde ik ja niet) ik niet.
Groet,
Reputatie 1
Evelyn SNS schreef:

Bij een aflossingsvrije hypotheek los je inderdaad gedurende de looptijd niets af, de hypotheekschuld blijft bestaan tot aan de einddatum.

Ja, dat is de maximale procedure.
Maar gezien de lage spaarrente is het zeer voordelig om wel tijdens de looptijd af te lossen. Ik heb een schema om ieder jaar een deel boetevrij af te lossen, dan ben ik uiterlijk in 2024 schuldenvrij, hoewel de looptijd eindigt in 2028. Het is een tamelijk luxueuze situatie dat ik mij dat (waarschijnlijk) kan veroorloven, omdat de hypotheek erg laag is. Waarom zou ik dan wachten tot het einde van de looptijd en nog jarenlang meer rente betalen dan nodig?
BigBen schreef:

Wij hebben juist een aflossingsvrije hypotheek omdat we ons huis niet "vrij" willen hebben. Wat hebben we aan veel geld in een stapel stenen?

Dat is voor ons ook de reden geweest om voor een deel te kiezen voor een aflossingsvrije lening.
En omdat je niet aflost zijn de maandlasten gedurende de looptijd uiteraard ook lager.
Je moet er dan wel vanuit kunnen gaan dat je de lening kunt aflossen aan het eind van de looptijd of dat de verkoop van de woning genoeg opbrengt. Dat deze hypotheekvorm zo negatief in de publiciteit is geweest komt natuurlijk ook omdat tijdens de crisis veel woningen onder water stonden. Maar ja, als je in een dergelijke situatie moet verkopen blijf je sowieso met een restschuld zitten. Het is wel erg naïef om te denken dat een aflossingsvrije hypotheek een cadeautje van de bank zou zijn.
Ik zie hier vooral hele goede voorbeelden die er heel bewust mee omgaan. Super.

Reden dat ze minder in het nieuws waren is natuurlijk door mensen die wel in de problemen kwamen omdat ze meer lening hadden dan het huis waard was.

Ik heb ooit aflossingsvrij afgesloten omdat ik geen OverleidensRisicoVerzekering kon afsluiten. Toen kon ik maximaal 75% van de waarde van de woning lenen. In zo'n geval is het aflossingsvrij lenen redelijk risicoloos. Mede omdat ik gedurende de looptijd nog een paar keer heb afgelost.

Maar dit is natuurljik niet voor iedereen mogelijk.

Daarom denk ik dat alle vormen een risico zijn als mensen 'te' ver gaan. Alles maximaal. Kan ook nog goed gaan totdat er iets gebeurd... Scheiding, baan verlies etc.
Goedemaandag allemaal,

Wat een mooi begin van de nieuwe week: ik ben blij met dit gesprek en jullie constructieve reacties, het geeft een goed beeld van de verschillende situaties en de persoonlijke redenen om voor een aflossingsvrije hypotheek te kiezen. Door het delen van kennis en ervaringen helpen we elkaar echt. Top :)
Reputatie 1
Evelyn SNS schreef:

Door het delen van kennis en ervaringen helpen we elkaar echt. Top :)

"Helpen we elkaar echt"? Betekend dat ook dat de SNS hier iets mee doet?
"Ja, natuurlijk" zul je zeggen.
Maar dat is natuurlijk veel te kort door de bocht. Wij leggen onze overwegingen en besluiten op tafel, nu de SNS nog!
Ik wil wel eens weten wat de SNS doet om de variatie in stand te houden?
En wat doet de SNS om het ook voor "ouderen" (maar ook andere groepen) mogelijk te houden een hypotheek te kunnen afsluiten.
Groet,
PS Net weekje vakantie afgesloten, bedrag gelukkig niet op hypotheek afgelost, was leuk in Tossens
BigBen schreef:

Net weekje vakantie afgesloten, bedrag gelukkig niet op hypotheek afgelost, was leuk in Tossens

Hallo @BigBen,
Wat fijn dat je genoten hebt van Tossens, aan de kust is het meestal zeer goed toeven :)

Je deelt ook kritiek over de dienstverlening van SNS in je bericht. Daar sta ik vanzelfsprekend open voor. Bij mijn weten doen wij wat we beloven bij SNS, dat vinden wij normaal. We zetten ons in om de financiële kennis van Nederland te verbeteren. Zodat iedereen meer inzicht heeft in zijn geldzaken en meer overzicht. Zo leren we kinderen omgaan met geld met het lesprogramma ‘Eurowijs’. En helpen we ouderen bij online bankieren met de workshop ‘Webwijs’. De 4 beloften van SNS lees je hier terug. Fijne avond.
Het advies wat ze allemaal geven om maar die aflossingsvrije hypotheek op te zeggen of eerder af te lossen is zeer zeker een goed advies echter de deskundigen zeggen niet alles en dat stoort me. Ik heb ook een aflossingsvrije hypotheek en nu wil het geval dat ik ongewild zonder werk kwam te zitten. Als je dan bij de bijstand aanklopt zegt deze: "Verkoop eerst maar u huis want u heeft een overwaarde". Ik heb dus een hypotheek die hoger ligt dan de WOZ waarde en derhalve hoef ik mijn huis niet te verkopen en zit ik met een hele lage comfortabele huur. Bovendien moet de overwaarde meer dan 46000 euro bedragen bij een gezin. Had ik ze afgelost was ik nu mijn huis kwijt en zat ik in een huurhuis met een huur van waarschijnlijk € 700 euro p/m of in een sociale huurwoning waarvan de huur nog hoger is dan de aflossing die ik nu betaal.
Mijn overbuurman kwam voor 3 jaar bij mij en zei: "kijk ik heb het huis nu vrij".
Helaas voor hem kwam hij zonder werk en het resultaat? Hij heeft zijn huis moeten verkopen en woont nu voor 700 euro p/m in een huurhuis. Vermogen is weg, foetsjie. Gelukkig krijg ik nu weer een baan en kan ik de hypotheek omzetten naar een andere vorm.
Dus ik vind wel dat je alles moet vertellen en niet de halve waarheid. Bovendien is het ook nog zo dat de banken ( Ook de SNS) bereid is om naar een oplossing te zoeken zodat je niet je huis hoeft te verkopen aan het einde van de looptijd.
BTW: ik heb deze niet lopen bij de SNS...
Hallo Evelyn,

Toen ik mijn flat kocht heb ik gekozen voor gedeeltelijk aflosvrij, en gedeeltelijk een spaarhypotheek. Daar ben ik nog steeds blij mee. De spaarhypotheek garandeert dat ik overwaarde heb als ik mijn flat verkoop. Uiteraard wisselt de waarde met de woningmarkt, maar voorlopig wil ik hier nog lekker blijven wonen, en zo lang ik hier zit blijft het spaardeel groeien. Het aflosvrije deel los ik af met de verkoop van de flat, dat is me vanaf het begin duidelijk geweest. Daar ben ik niet echt mee bezig.
Aflossingsblij? Wat een onzin! Ik heb vele jaren geleden mijn hypotheek opgestart en een deel daarvan (spaarhypotheek) inmiddels afgelost. Resteert een aflossingsvrije hypotheek met een maandlast die onder de € 400 ligt.. zowel nu als na pensionering (ik ben 60) goed te betalen. Dat wil ik zo graag laten..en omdat mijn hypotheek bij Rabobank loopt (en dus geen 30 jarige looptijd kent) is dat ook zondermeer mogelijk. Waarom zou ik dan aflossen? De (flinke) overwaarde komt wel tevoorschijn bij verkoop (voor mij of mijn erfgenamen). In plaats van aflossen kan ik met dat geld leukere dingen doen en mij kinderen helpen.. daar word ik veel blijer van !
Reputatie 2
Als ik zoek op 'Bijstand en koopwoning' kom ik een genuanceerd beeld tegen. Op de web site van De Dienst Noardwest Fryslân kun je lezen dat je via die dienst een krediethypotheek kunt afsluiten. De dienst betaalt daarvan je bijstandsuitkering; faire methode lijkt me.
Het lijkt me niet zinvol om je huis onder druk te verkopen, naar een huurhuis te moeten en dat dan de gemeente uiteindelijk (als je geld op is) nog extra huursubsidie moet gaan betalen.
Ik weet niet in hoeverre dit beleid per gemeente verschild.
Ook lees ik dat als je uit de bijstand komt, je pas na twee jaar hoeft te beginnen met aflossen.

@SNS: Verstrekken jullie dit soort Krediethypotheken op particuliere huizen aan een sociale dienst, en welke rente percentages hanteren jullie dan?
Uit onderzoek dat we hebben gedaan, blijkt dat veel mensen niet goed weten wat een aflossingsvrije hypotheek voor hun persoonlijke situatie betekent. We vinden het belangrijk dat onze klanten niet voor verrassingen komen te staan met hun hypotheek. Daarom benaderen we sinds oktober 2017 onze klanten met een aflossingsvrije hypotheek. Aan de hand van de persoonlijke situatie van de klant kijken we naar de betaalbaarheid van de aflossingsvrije hypotheek aan het eind van de looptijd, op pensioendatum en op einddatum van de hypotheekrenteaftrek. We bieden een klant handelingsperspectief, leggen dit vast en koppelen dit terug aan de klant. Ook in de toekomst blijven we klanten met een aflossingsvrije hypotheek wijzen op hun mogelijkheden.
eRik19 schreef:

Verstrekken jullie dit soort Krediethypotheken op particuliere huizen aan een sociale dienst, en welke rente percentages hanteren jullie dan?

Daar vraag je me wat @eRik, ik zal dit voor je navragen en kom er in deze dialoog op terug.
[quote=eRik19]Het lijkt me niet zinvol om je huis onder druk te verkopen, naar een huurhuis te moeten en dat dan de gemeente uiteindelijk (als je geld op is) nog extra huursubsidie moet gaan betalen.Ik weet niet in hoeverre dit beleid per gemeente verschild./quote]

Ik ken een aantal van dit soort gevallen, waarbij er een vervolgens tot zelfmoord heeft geleidt. Die man werd idd door de gemeente gedwongen te verkopen na 2 jaar WW, heeft toen 3 jaar vrije sector gehuurd ivm teveel eigen vermogen, had toen "recht" op sociale huurwoning, maar daar is een lange wachtlijst voor, had zich daar wel na de WW al voor ingeschreven. Gemeente zei doodleuk kunt U niet bij kennissen / familie wonen, heeft naar een half jaar rondzwerven uiteindelijk de hand aan zichzelf geslagen.
Reputatie 2
@rleusden, dit is een diep triest verhaal. De overheid kan de menselijke maat soms totaal verliezen, zoals in dit geval. Soms verdwijnt met ontslag, WW en dan naar bijstand ook de veerkracht van mensen: je gaat door een rouwproces en als dan de omgeving hardvochtig is ... Ik zelf heb in mijn omgeving ook een zelfdoding meegemaakt bij het aanzeggen van ontslag vanuit totaal psychische ontreddering.

Maar goed het lijkt erop dat gemeenten tegenwoordig ook anders kunnen handelen.
Evelyn SNS schreef:

...................Bij mijn weten doen wij wat we beloven bij SNS, dat vinden wij normaal. ............

Gratis tip om dat gevoel vast te houden: Ga niet spitten in dit forum.
Evelyn SNS schreef:

Uit onderzoek dat we hebben gedaan, blijkt dat veel mensen niet goed weten wat een aflossingsvrije hypotheek voor hun persoonlijke situatie betekent. We vinden het belangrijk dat onze klanten niet voor verrassingen komen te staan met hun hypotheek. Daarom benaderen we sinds oktober 2017 onze klanten met een aflossingsvrije hypotheek. Aan de hand van de persoonlijke situatie van de klant kijken we naar de betaalbaarheid van de aflossingsvrije hypotheek aan het eind van de looptijd, op pensioendatum en op einddatum van de hypotheekrenteaftrek. We bieden een klant handelingsperspectief, leggen dit vast en koppelen dit terug aan de klant. Ook in de toekomst blijven we klanten met een aflossingsvrije hypotheek wijzen op hun mogelijkheden.

Het lijkt mij ook passend om in die gesprekken de gevolgen van ziekte, ontslag (lees werkloos worden), scheiden, overlijden, etc. mee te nemen. Als je als klant weet wat dan in die situaties de financiële gevolgen zijn, kun je beter een gefundeerde beslissing nemen.
Sommige onderwerpen maken veel emoties los, dat begrijp ik. In deze conversatie hebben we het over de aflossingsvrije hypotheek. Als een situatie verandert en het tijdelijk niet lukt om je hypotheek te betalen, dan helpt het Hulpteam Hypotheken je om weer financieel gezond te worden. Bijvoorbeeld met coaching en budgettips. Of door je hypotheek aan te passen als het niet anders kan. Het juiste evenwicht op dit gebied zorgt ervoor dat mensen financieel lekker in hun vel komen te zitten en zich minder zorgen maken over geldzaken. Veel mensen balanceren op het randje: ze geven elke maand net iets meer uit dan er binnenkomt en lopen het risico dat ze op den duur hun schulden niet kunnen terugbetalen. Wij geloven dat (problematische) schulden voorkomen kunnen worden door preventie.

Bij SNS ontwikkelen we daarom diverse initiatieven om klanten meer inzicht te geven in hun financiën en om hen te helpen hun geldzaken (weer) op orde te krijgen. We laten bijvoorbeeld zien hoe klanten kunnen besparen op maandlasten, bieden budgetcoaching aan en ontwikkelen diverse seintjes die klanten inzicht geven in hun geldzaken. Dit helpt om beter te kunnen anticiperen op financiële zaken. Ook ondersteunen we onze klanten door ons actief in te zetten voor preventief beheer, de eerste 3 dagen roodstand niet te tariferen en geen incassobureaus meer in te schakelen.
Reputatie 1
Evelyn SNS schreef:

Bij SNS ontwikkelen we daarom diverse initiatieven om klanten meer inzicht te geven in hun financiën en om hen te helpen hun geldzaken (weer) op orde te krijgen.

...maar wanneer ik een totaaloverzicht van de actuele situatie wil zien, biedt SNS die niet en moet ik zelf op zoek... Bovendien wordt daar geen prioriteit aan gegeven.
Hallo @Koos,

Het is belangrijk dat je je geldzaken goed op orde hebt. En houdt. Uit de ervaringen die je hier met ons deelt, maak ik op dat jij je financiële zaken uitstekend geregeld hebt. Complimenten daarvoor! Helaas gaat die vlieger niet voor iedereen op. Als het onverhoopt financieel misloopt, vinden we het bij SNS belangrijk om mensen daarbij te helpen. Ik vertrouw erop dat je begrijpt dat het in deze conversatie gaat om de aflossingsvrije hypotheek. Door dit onderwerp te bespreken kunnen we tijdig helpen bij (financiële) problemen en proberen we deze in de toekomst te voorkomen.
Reputatie 1
Evelyn SNS schreef:

Helaas gaat die vlieger niet voor iedereen op.

Dat is precies de reden waarom ik hier al jaren probeer de tekortkomende informatievoorziening aan de kaak te stellen. Tot op heden - ook nu weer - zonder resultaat.

Je kent mijn stokpaardje blijkbaar nog niet. Zie mijn handtekening. Dat is gebaseerd op vele meldingen (onzichtbare transacties, onzichtbare spaarpotten, onzichtbare adresboeken) door meerdere klanten. Met daaraan gekoppeld de kennelijke noodzaak om identiteitsfraude te bedrijven, zoals ook al door verschillende ervaren community-leden gepropageerd.

Reageer

• :D
    • :?
    • :cool:
    • :S
    • :(
    • :@
    • :$
    • :8
    • :)
    • :P
    • ;)