SNS

Onmisbaar: een veilig thuis

• 20 december 2017
  • 6 Reacties
  • 12896 Keer bekeken

Reputatie 3
Badge +1
“Ineens rook ik een vreemde lucht”

Dé plek waar je je veilig wilt voelen is je eigen huis. Toch gebeuren daar een boel ongelukken. Zo trekt de brandweer er ieder jaar zo’n 6.000 keer op uit om een brand in huis te blussen. Ook bij Tessa en Suus ging het een keer bijna mis. Ze bespreken samen hun ervaringen en wat ze ervan hebben geleerd.

Tessa
"Toen ik net op mezelf woonde, onderhield ik m’n huis nogal op een houtje-touwtje-manier. Waarschuwingen uit m’n omgeving dat mijn manier van ‘klussen’ niet veilig was, legde ik naast me neer. Het ging toch goed? Eén van m’n creatieve oplossingen was voor de wasmachine. Er zat geen aansluiting in de badkamer, dus ik diepte ergens een oud verlengsnoer op. Met een beetje duw- en trekwerk kon ik hem precíes aansluiten op het stopcontact in de gang.

Flinke vlammen
Op een avond zette ik de wasmachine aan voor ik naar bed ging. Ik sliep al bijna toen ik ineens een indringende rooklucht rook. Nee toch! Ik sprintte m’n bed uit en zag dat er flinke vlammen uit het verlengsnoer sloegen. Snel trok ik de stekker van het verlengsnoer uit het stopcontact in de gang en bekeek de schade. De stekker van de wasmachine was volledig vast gesmolten aan het verlengsnoer, maar verder was er gelukkig nog niets aan de hand. Maar wat als ik al diep in slaap was geweest? Een ongeluk zit écht in een klein hoekje. Ik voelde me zo opgelaten… Sindsdien neem ik veiligheidstips wel serieus. ”

Suus
"Heel herkenbaar, dat opgelaten gevoel. Toen ik op kamers woonde, had ik nogal slecht licht bij mijn kledingkast. Daar had ik een mooie oplossing voor gevonden: een knijplampje in de kast. Makkelijk en goedkoop. Als ik iets uit m’n kast nodig had, pakte ik de knijplamp erbij en daarna hing ik hem weer netjes aan een plank.

Vreemde lucht

Tijdens een avondje in de stad kwam ik erachter dat ik mijn pinpas niet bij me had. Ik snelde naar huis om mijn pinpas te halen. Toen ik de deur opendeed dacht ik: wat hangt hier een vreemde lucht? Ik deed de deur van de slaapkamer open en daar lag mijn dekbed weg te smeulen. Ik had de knijplamp niet terug gedaan in de kast, maar aangelaten en op bed neergelegd. En de ouderwetse gloeilamp die erin zat, was behoorlijk heet geworden. Gelukkig was ik m’n pinpas vergeten, anders was waarschijnlijk mijn studentenkamer en misschien wel het hele studentenhuis afgebrand! Ook ik ben tegenwoordig een stuk verstandiger. Het lijkt bijna wel alsof je eerst letterlijk je billen moet branden voor je veiligheidswaarschuwingen serieus neemt.”

Herken je je in de verhalen van Tessa en Suus, of juist helemaal niet? Praat mee in de comments over (on)veiligheid in huis.

En kijk hier voor eenvoudige tips van de brandweer en politie om je huis zo veilig mogelijk te houden.

6 reacties

Nou en of ik dat herken. Ook ik ontdekte eens een gesmolten stekker toen ik de wasmachine wilde aanzetten. Maar die zat niet eens aan een verlengsnoer - gewoon direct op de daarvoor bedoelde wandcontactdoos...
Hopelijk is het goed afgelopen, Koos. Heb je rookmelders in je huis die je op tijd kunnen waarschuwen?
Jazeker, zelfs één in de schuur. De huidige moeten trouwens worden vervangen, ze zijn 10 jaar oud. Inmiddels moet ik ook eens gaan nadenken over CO-melders (koolmonoxide).
Wat goed dat je overal een melders hebt. Ik duik binnenkort in de koolmonoxidemelders, bedankt voor de tip 🙂
......... De huidige moeten trouwens worden vervangen, ze zijn 10 jaar oud........
Dat is inderdaad iets wat heel weinig mensen weten. Na 10 jaar MOET je de rookmelders in zijn geheel vervangen, wil je nog kunnen vertrouwen op een goed werkende rookmelder. Dit staat vaak ook in de handleiding van de fabrikant; maar ja, wie leest dat? Dus na 10 jaar niet alleen de batterij vervangen, maar de rookmelder in zijn geheel. Kost misschien wat, maar je veiligheid is toch net even iets belangrijker.Dit staat in de handleiding van onze hager rookmelder:

......... De huidige moeten trouwens worden vervangen, ze zijn 10 jaar oud........
Dat is inderdaad iets wat heel weinig mensen weten. Na 10 jaar MOET je de rookmelders in zijn geheel vervangen, wil je nog kunnen vertrouwen op een goed werkende rookmelder. Dit staat vaak ook in de handleiding van de fabrikant; maar ja, wie leest dat? Dus na 10 jaar niet alleen de batterij vervangen, maar de rookmelder in zijn geheel. Kost misschien wat, maar je veiligheid is toch net even iets belangrijker.Dit staat in de handleiding van onze hager rookmelder:

Reageer