Ouderen krijgen makkelijker een hypotheek

• Oud Moderator
  • 2852 reacties
Een schoolvoorbeeld van bankieren met de menselijke maat. Sinds 19 juni bieden BLG Wonen, Regiobank en SNS als eerste in Nederland de NHG Seniorenpropositie aan. Met de NHG Seniorenpropositie maken we het mogelijk voor ouderen die willen verhuizen om makkelijker een hypotheek te krijgen. "Daarmee spelen we snel en slim in op de verruimde regels van de Nationale Hypotheek Garantie voor mensen die maximaal 10 jaar voor hun AOW zitten of al AOW krijgen", weet merkenvertegenwoordiger Raymond Lups.

Tot nu toe hadden veel ouderen die willen verhuizen nog problemen met het krijgen van een nieuwe hypotheek. Door financieringsvormen konden ze geen nieuwe hypotheek afsluiten. Dit terwijl de nieuwe hypotheek vaak goedkoper wordt dan de huidige. Een mooie stap richting bankieren met de menselijke maat en financiële weerbaarheid voor ouderen.

9 Reacties

Mooi initiatief. Maar geldt dit ook als je in je huidige woning wilt blijven wonen en het wilt aanpassen tot een levensbestendige woning?
Daar kunnen ook kosten mee gemoeid zijn die een nieuwe hypotheek noodzakelijk maken.
Verder vraag ik mij af tot welke leeftijd een hypotheek mogelijk is.
Hoi Bigmoose,

De NHG Seniorenpropositie is alleen voor ouderen die verhuizen. Voor deze vorm geldt dat de aanvrager minimaal 10 jaar voor de pensioendatum moet zitten. Een maximale leeftijd hanteren we niet bij het aangaan van een hypotheek. Daarover lees je hier meer.
Dennis schreef:

Hoi Bigmoose,

De NHG Seniorenpropositie is alleen voor ouderen die verhuizen. Voor deze vorm geldt dat de aanvrager of de jongste partner minimaal 75 jaar oud moet zijn. Een maximale leeftijd hanteren we niet bij het aangaan van een hypotheek. Daarover lees je hier meer.

Dag Dennis,
Jammer dat het niet geldt voor het aangaan van een nieuwe (extra) hypotheek om je woning levensbestendig te maken en gewoon in je oude omgeving te kunnen blijven wonen. Veel ouderen zien dat toch als een goede optie.
Verder verwijs je naar een verkeerde topic m.b.t. de leeftijdsgrens voor een hypotheek. De topic gaat over leningen, maar aan het eind staat weer wel een verwijzing naar een SNS Extra Ruimte Hypotheek. Dit is echter niet een hypotheek die als een gewone hypotheek kan worden gezien, maar meer als een lening met als onderpand de eigen woning. Bovendien is de looptijd maximaal 5 jaar.
Als laatste is daar de leeftijd van 75 jaar voor deze Seniorenpropositie discutabel, omdat je in het eerste bericht het volgende laat weten:
Dennis schreef:

Daarmee spelen we snel en slim in op de verruimde regels van de Nationale Hypotheek Garantie voor mensen die maximaal 10 jaar voor hun AOW zitten of al AOW krijgen", weet merkenvertegenwoordiger Raymond Lups.

Hoe zit het nu echt?:?
Ik heb mijn reactie iets aangepast, het gedeelte dat jij aanhaalt klopt inderdaad niet helemaal. In het topic waar ik naar verwees, lees je onderstaande reactie van Tibor over de maximumleeftijd bij hypotheken. Voor het overige geldt dat de NHG Seniorenpropositie net als een normale hypotheek een maatproduct is. Dit betekent dat een SNS Adviseur de aanvullende voorwaarden bespreekt als je een hypotheek wil afsluiten.

Tibor schreef:

BigBen schreef:

Tot welke leeftijd kan ik nog een hypotheek aanvragen? Onder welke (extra) voorwaarden? Graag dan ook "uitgebreide" info, om de reële mogelijkheden in te kunnen schatten.
Groet,Ben :cool:

Goedemorgen Ben,

Een maximale leeftijd voor het afsluiten van een hypotheek hebben we niet, maar op 90-jarige leeftijd een hypotheek afsluiten voor 30 jaar is niet heel realistisch. We hebben dus geen harde grens, maar stellen wel aanvullende eisen bij aanvragers van 57 en ouder:
- Het deel van de hypotheek dat hoger is dan 66% van de marktwaarde van de woning moet worden afgelost (denk aan bijvoorbeeld een annuiteitenhypotheek).
- Het deel van de hypotheek dat hoger is dan 80% van de marktwaarde moet afgedekt worden met een overlijdensrisicoverzekering.

OK, dan heb je het dus over een normale hypotheek zonder NHG garantie?
Bigmoose schreef:

OK, dan heb je het dus over een normale hypotheek zonder NHG garantie?

Bedoel je een (verhoging van je bestaande) hypotheek voor het aanpassen van je huidige woning? Dan gelden de nieuwe NHG regels voor senioren niet.
Ja dat bedoelde ik. Het is mij nu duidelijk. Als je in je bestaande woning blijft wonen en levensbestendig wilt maken, dan is alleen het verhogen van je bestaande hypotheek mogelijk. Wil je als oudere naar een andere woning, dan komt het nieuwe product mogelijk om de hoek kijken. Vat ik het zo goed samen?
Reputatie 3
Ik vind een regeling voor het levensbestendig maken een geweldig idee! Maar dan geldt het dus niet meer? En voor het verduurzamen (ook een mooie kans) dus ook niet?

Dan is de reikwijdte van dit plan toch maar beperkt.
Bigmoose schreef:

Ja dat bedoelde ik. Het is mij nu duidelijk. Als je in je bestaande woning blijft wonen en levensbestendig wilt maken, dan is alleen het verhogen van je bestaande hypotheek mogelijk. Wil je als oudere naar een andere woning, dan komt het nieuwe product mogelijk om de hoek kijken. Vat ik het zo goed samen?

Dat vat je inderdaad goed samen, Bigmoose.

Reageer

• :D
    • :?
    • :cool:
    • :S
    • :(
    • :@
    • :$
    • :8
    • :)
    • :P
    • ;)