SNS

Vraag

Renteopslag

• 26 februari 2019
  • 15 Reacties
  • 6699 Keer bekeken

Bij SNS is tussentijdse verlaging van de renteopslag mogelijk, zowel na aflossen als bij een hogere woningwaarde.
Hoe gaat dat in zijn werk.

15 reacties

Reputatie 1
Goedemiddag Tijninty en welkom op onze community. Je stelt meteen een goede vraag, want zodra je in een andere tariefgroep terechtkomt, kan dit schelen in de hypotheekrente. Je gaat tijdens de looptijd van je hypotheek niet vanzelf naar een lagere tariefgroep. Maar je kan het wel aanvragen. We adviseren je een afspraak te maken met een SNS Adviseur. Die bekijkt of een lagere tariefklasse in jouw situatie voordelig is en hij rekent voor je uit hoeveel hypotheek je met die lagere rente gaat betalen elke maand. Je kunt het ook zelf regelen in Mijn SNS. Goed om te weten: daarvoor heb je wel een recente WOZ-waarde of een recent taxatierapport nodig. Wil je een gesprek met een adviseur? Laat het weten, dan zorg ik ervoor dat een collega contact opneemt. Wil je het zelf regelen? Log in op Mijn SNS, dan zie je in de linker menubalk onder Hypotheken ‘Hypotheek aanpassen’ staan. Als je daar op klikt, wijst de rest van zelf. Lees de toelichting die erbij zit goed door, voordat je het formulier ‘Woningwaarde aanpassen’ invult.
Reputatie 3
Badge +1
N.B. Als je een rente met NHG hebt werkt dit niet, dan zit je al in de laagste categorie.
Sanne, ook bij NHG heb je twee staffels
Reputatie 3
Badge +1
Ah kijk, weer wat geleerd. Dank Erik
Goedemiddag Tijninty en welkom op onze community. Je stelt meteen een goede vraag, want zodra je in een andere tariefgroep terechtkomt, kan dit schelen in de hypotheekrente. Je gaat tijdens de looptijd van je hypotheek niet vanzelf naar een lagere tariefgroep. Maar je kan het wel aanvragen. We adviseren je een afspraak te maken met een SNS Adviseur. Die bekijkt of een lagere tariefklasse in jouw situatie voordelig is en hij rekent voor je uit hoeveel hypotheek je met die lagere rente gaat betalen elke maand. Je kunt het ook zelf regelen in Mijn SNS. Goed om te weten: daarvoor heb je wel een recente WOZ-waarde of een recent taxatierapport nodig. Wil je een gesprek met een adviseur? Laat het weten, dan zorg ik ervoor dat een collega contact opneemt. Wil je het zelf regelen? Log in op Mijn SNS, dan zie je in de linker menubalk onder Hypotheken ‘Hypotheek aanpassen’ staan. Als je daar op klikt, wijst de rest van zelf. Lees de toelichting die erbij zit goed door, voordat je het formulier ‘Woningwaarde aanpassen’ invult.
Dank je Sanne.
Heb al contact opgenomen met iemand van SNS bank
Reputatie 1
Graag gedaan @Tijinty 🙂 Fijn dat er contact is gelegd en als ik verder iets kan doen, dan weet je me te vinden.
Reputatie 1
Badge
Sanne, ook bij NHG heb je twee staffels

Dat ligt er aan wanneer en onder welke voorwaarden je je hypotheek hebt afgesloten. Bij mij werkt het niet zo
Wel jammer dat SNS de woningwaarde niet automatisch indexeert en dat je telkens een nieuw taxatierapport moet insturen als je tussentijds de renteopslag wil verlagen. Ik begrijp dat dit een soort ontmoetingsbeleid is waardoor veel mensen geen gebruik gaan maken van de mogelijkheid om tussentijds de renteopslag te verlagen en daarmee kan de SNS bank weer veel geld besparen. Maar echt heel klantvriendelijk is dit niet.
Wel jammer dat SNS de woningwaarde niet automatisch indexeert ...
Als zaken automatisch gaan dat werkt het twee kanten op. Wil je accepteren dat je meer rente moet betalen als de huizenmarkt weer een keer instort?
Het is zo wie zo 'vreemd' dat een bank dit toestaat gedurende de rente vaste periode. Dit komt alleen omdat de bank bij een lagere staffel voor jou ook intern de hypotheek kan indelen bij een lagere risico klasse en dat betekent dat de bank minder tegenwaarde nodig heeft op de balans (lees spaargelden of ander vreemd vermogen).
Dat is inderdaad een logisch gevolg en ik zou het wel prima vinden dat de renteopslag ook weer omhoog kan gaan als de huizenprijs zou dalen. Dat zou voor ons een extra reden zijn om wat extra af te lossen om zo weer naar een lagere renteopslag te gaan. Ik vermoed dat de SNS bank intern wel een indexatie van de woningwaardes bij houdt om de hypotheken intern toch te kunnen indelen in realistische risico klasses.
@Michiel123, Je hebt gelijk, banken mogen indexeren: Wijziging solvabiliteitsrichtlijnen Wet toezicht kredietwezen. Maar als een bank begint moet hij de markt blijven volgen en steekproeven nemen. De vraag is of een bank dat wil doen want: kosten voor steekproef en bij instorten van woningmarkt kan een bank in de problemen komen omdat de waarde van de hypotheekportefeuille sterk kan dalen t.o.v. de uitstaande leningen (de bank komt als het ware onder water te staan).

@SNS hoe gaan jullie om met jullie hypotheekportefeuille? Indexeren jullie de woning waarde automatisch?
Die problemen na het instorten van de woningmarkt wil je als bank ook wel graag voor zijn lijkt mij of in ieder geval in de gaten kunnen houden. Daarom denk ik dat de bank ook echt wel goed in de gaten zal houden hoe de woningwaardes zich ontwikkelen.

Ik denk dat het aanleveren van een actueel taxatierapport voor veel mensen een te hoge drempel is om geen renteopslag verlaging aan te vragen en dat zal de bank niet zo'n probleem vinden. Ik twijfel nog of ik toch een aanvraag ga doen of dat ik nog even wacht tot we in een nog lagere risico klasse vallen.
@Michiel123, je kunt ook je WOZ waarde gebruiken als indicatie van je woningwaarde, maar met een taxatierapport kun je eerder gebruikmaken van de woningwaarde stijging.

Zo wie zo zou ik pas actie ondernemen als ik zeker weet dat ik in een lagere risicoklasse kom.
@eRik19, met behulp van de WOZ waarde komen we helaas nog niet in een lagere risicoklasse omdat de bank rekent met 85% van de WOZ waarde. Dat ligt lager dan de woningwaarde. Ik heb 2 jaar geleden een taxatierapport laten maken waarmee we destijds een lagere renteopslag kregen. Met de waarde van 2 jaar geleden zouden we nu weer in een lagere risicoklasse komen. Maar je hebt gelijk, het zou kunnen dat de woningwaarde in de afgelopen 2 jaar omlaag is gegaan (niet heel waarschijnlijk, omdat de verkoopprijzen van vergelijkbare huizen in de straat de laatste jaren omhoog zijn gegaan).

Ik denk dat we nog even wachten tot we nog een risicoklasse omlaag zouden kunnen gaan (uitgaande van de laatst bekende taxatiewaarde). Tegen die tijd zal ik een nieuw taxatie laten doen. Beetje jammer voor het geld, maar ik betaal liever aan een taxatierapport dan teveel rente.

Reageer