SNS

Slim meedenken: dakkapel of dakterras

• 25 oktober 2017
  • 3 Reacties
  • 12932 Keer bekeken

Reputatie 3
Badge +1
Mieke (28) uit Utrecht wil graag wat aan de leden van de community voorleggen. Ze heeft meer ruimte nodig in huis en gaat verbouwen. Wel wil ze het slim aanpakken en meteen de waarde van haar huis verhogen. Heb je tips voor Mieke? Laat ze achter in de comments.

“Om maar meteen met de deur in ons iets te kleine huis te vallen: ik heb jullie advies nodig. Mijn vriend en ik wonen in een fijn huis in een leuke wijk in Utrecht. Goed onderhouden, tuintje erbij, 3 slaapkamers, alles erop en eraan. Alleen zijn de slaapkamers zijn niet zo heel groot. En nu er een baby op komst is (hoera!), blijkt dat we een beetje in de knel komen qua ruimte. Nu hebben we een paar opties bedacht:
1. Een schuur in de tuin, zodat we daar een opslag van kunnen maken.
2. De zolder uitbouwen met een dakkapel. Zo wordt de zolder een volwaardige slaapkamer.
3. Achter onze badkamer zit een dakterras dat we niet gebruiken. Hier kunnen we een extra slaapkamer bouwen.
We verschillen van mening welke optie de beste investering is. Wat denken jullie? Of hebben jullie nog een ander goed idee?”

Tip van ons voor Mieke en iedereen die benieuwd is naar wat de waarde van je huis bepaalt: Neem een kijkje op https://www.snsbank.nl/particulier/hypotheken/verhuizen/taxatie-waardebepaling-huis.html.

Laat jouw tips voor Mieke hier achter.

3 reacties

Reputatie 3
Badge +1
Het is lastig om op basis van deze beperkte informatie een advies te maken, maar ik kan Mieke wel een aantal overwegingen meegeven die destijds voor mijzelf relevant waren. 9 jaar geleden had ik ook behoefte aan meer ruimte. Ik had destijds veel spullen in mijn garage staan, zoals gereedschap, werkkleding, fietsen en een motorfiets. Alles bij elkaar werd de ruimte niet bepaald effectief gebruikt omdat het meeste gewoon op de vloer stond.

Ik was van plan om een nieuwe auto te kopen die ik toch wel heel graag binnen wilde stallen. Uiteindelijk heb ik gekozen voor een houten tuinhuisje van ca. 10m2 oppervlak en dubbele openslaande deuren. Ik had een geschikte plek in de tuin waar ik toch verder niet zo veel mee kon. Bovendien kon ik die plek relatief eenvoudig aansluiten de tuinverlichting, waardoor ik er ook elektriciteit heb voor o.a. verlichting en de druppellader (voor de accu van de motor in de winter).

Met het nieuwe tuinhuisje kon ik zonder problemen het tuingereedschap, de BBQ, de fietsen en de motor kwijt en had ik zelfs ruimte over voor het tuinmeubilair, welke ik in de winter toch niet gebruik. De spullen die om verschillende redenen achterbleven in de garage (kleding en gereedschap) heb ik nu in wandrekken geplaatst, zodat er nu makkelijk een auto in- en uit kan rijden. Zeker nu ik de deur van de garage heb voorzien van een elektromotor met afstandbediening. 🆒

Wat ik hiermee wil zeggen is dit: wat neemt nu in jullie huis veel ruimte in, maar heb je op die plek eigenlijk niet nodig? Een tuinschuur is leuk en goedkoop, maar je kunt daar niet straffeloos alles opbergen. Het is er vaak koud en vochtig. Een dakkapel is ook relatief goedkoop en verhoogt de waarde van je woning (voor het geval je ooit toch wilt verhuizen). Maar ga je deze plek ook echt als volwaardige kamer gebruiken als er geen vaste trap is naar de zolder? Het dakterras ombouwen tot kamer is waarschijnlijk het meest kostbaar en is, in tegenstelling tot de voorgaande twee oplossingen, vaak wel vergunningsplichtig. Iets om rekening mee te houden. Bovendien vroeg ik me af of het wel zo handig is dat deze nieuwe kamer alleen via de badkamer is te bereiken. Aan de andere kant kun je wel een volwaardige kamer bouwen zonder al die schuine wanden die je met een zolderkamer vaak wel hebt. Dat is ook handiger voor het plaatsen van kasten waar je uiteindelijk veel baby- en kinderspullen kunt opbergen!
Persoonlijk zou ik een dakterras erg prettig vinden, en dat zou met een nieuwe kamer verloren gaan. Maar dat hangt ook af van de grootte en bruikbaarheid van de tuin.
Een dakkapel - eventueel over de gehele breedte - geeft veel ruimte met de kleinste investering, denk ik. Geen of minder gedoe met leidingen en dergelijke. Bovendien aan die kant geen schuin dak meer.
Technisch moet het wel mogelijk zijn om die extra kamer mogelijk te maken. Is de zaak stevig genoeg?
Het is een betrekkelijk eenvoudig verhaal als je toegevoegde waarde wilt hebben aan je huis. De vierkante meterprijs is bepalend en dus is een dakkapel meer toegevoegde waarde omdat je vloeroppervlak toeneemt. Alles wat lager is dan 1,50 meter wordt niet meegerekend. Een dak terras zal effectief weinig toegevoegde waarde hebben maar misschien verkoop je je huis er wel sneller door.

kort en krachtig; dakkapel!

Reageer