SNS

Woon jij blij en aflossingsvrij?

• 22 oktober 2019
  • 15 Reacties
  • 19013 Keer bekeken

Reputatie 5
Badge +4

Campagne aflossingsblij
Vanaf begin oktober krijgt de campagne 'Word ook aflossingsblij' veel aandacht in de media. Het accent ligt op het in beweging krijgen van mensen. Want uiteindelijk hebben banken en verzekeraars hetzelfde doel: dat klanten rustig kunnen blijven wonen in hun eigen huis.

Hoe blij woon jij?
Weet jij al hoe je straks je aflossingsvrije hypotheek gaat aflossen? Met de Aflossingsvrij Check weet je in 10 minuten hoe je ervoor staat en hoe jij straks kunt aflossen. Want het woont wel zo lekker als je nu al weet hoe je dat aanpakt. Ga je ermee aan de slag? We zijn benieuwd of de uitleg in de video je op weg helpt en horen graag van je. 

15 reacties

Reputatie 4
Badge +1

Ook in mijn nieuwe hypotheek heb ik bewust weer een stuk aflossingsvrij.

Het lijkt me helder dat 100% aflossingsvrije hypotheken onwenselijk zijn, maar er kunnen goede redenen zijn om een deels aflossingsvrije aan te houden.

Ook voor banken is het volledig aflossen van een hypotheek niet per se gunstig: tenslotte verdienen zij aan de rente.

Kernpunt lijkt me hierbij dat je huis niet onder water komt te staan en dat je een hypotheek ook na een eventuele renteherziening nog kan betalen.

Reputatie 5
Badge +4

Hoi @Sanne,

Bedankt voor je reactie, ik vind het fijn om te lezen dat je het goed voor elkaar hebt en hebt gekozen voor een hypotheek die past bij je (financiële) situatie. Dat je het punt rente noemt, begrijp ik wel. Ondanks dat we rente ontvangen voor - bijvoorbeeld - een hypothecaire lening, vinden we het nóg belangrijker dat iedereen in Nederland zich financieel onbezorgder voelt. 

Uit onderzoek dat we hebben gedaan, blijkt dat veel mensen niet goed weten wat een aflossingsvrije hypotheek voor hun persoonlijke situatie betekent. Daarom willen we de mogelijkheden actief bij klanten onder de aandacht brengen door ze te benaderen om zo met de klant in gesprek te gaan. Want inderdaad, een huis onder water is voor niemand fijn. 

Ik ben heel blij met mijn volledig aflossingsvrije hypotheek. Daar zit geen gevaar in, omdat het slechts een gering deel van de waarde van de woning betreft.

Aangezien ik een helder beeld heb van de aflossing (waar ik al lang geleden mee ben begonnen), heb ik die check niet nodig.

Reputatie 5
Badge +4

Heel goed @Koos, 

Op die manier kun je met een lekker gevoel in je huis wonen. Die (financiële) rust is heel wat waard. Een gedeeltelijke aflossingsvrije hypotheek kan prima passen, mits mensen beseffen wat dat voor de toekomst betekent. Gelukkig heb jij je geldzaken uitstekend op orde en weet je precies wat je te wachten staat. 

Om te voorkomen dat mensen verrast worden bieden we (voor nu en in de toekomst) hulp aan om overzicht te krijgen in hun aflossingsvrije hypotheek en het effect op hun financiële situatie. Vandaar dat ik ook benieuwd ben naar de reacties van mensen die zich nu achter de oren krabben en denken: verhip ja, daar moet ik me nodig in verdiepen. Hoe goed zit ik eigenlijk met mijn hypotheek?

Reputatie 2

Zonet de check gedaan. Wat ik mis is dat er geen veld is waarop je kunt invullen dat je op eigen initiatief aflost van het aflossingsvrije deel. Bijvoorbeeld een maandelijkse termijn binnen het boetvrije bedrag. Dat zou de check een stuk dynamischer maken.  Nu zie je wat er aan het eind van de rit overblijft. Maar dat wist ik al.

Verder zie ik hier alleen maar verhalen van mensen die het wel goed geregeld hebben. Dat was de vorige keer, twee maanden geleden. bij een ander topic over dit thema ook het geval. Logisch denk ik, want er zullen niet veel mensen zijn die hier hun shit zullen openbaren.

Dat levert voor mij de vraag op: wat is het effect op de eigenlijke doelgroep en heeft SNS daar door de actie “Aflossingblij” meer inzicht in gekregen? En zijn er substantieel meer mensen gaan aflossen? 

Je zou kunnen zeggen, dat als mensen wel in problemen zitten als gevolg van een misvatting over het begrip aflossingsvrij, ze slecht zijn voorgelicht en begeleid.

Badge +1

Je zou kunnen zeggen, dat als mensen wel in problemen zitten als gevolg van een misvatting over het begrip aflossingsvrij, ze slecht zijn voorgelicht en begeleid.

Ik denk dat dat meer voorgekomen is als je denkt. Vooral voor de categorie klanten die t.o.v. inkomen aan het einde van de maand meestal een paar dagen over hebben. Door die te laten overstappen van spaar- naar aflossingsvrij hadden ze weer meer ruimte. In het begin van de hypotheek bubbel(s) werd bijna niet aflossingsvrij geadviseerd, maar vanwege stijgende  huizenprijzen (en die stijgen zolang er meer geld geleend kan/kon worden) werd de trukendoos van aflossingsvrije hypotheken opengetrokken.

Uiteindelijk heeft de politiek hier een streep door gehaald, ter bescherming van de niet zo onderlegde consumenten. De banken voelen sinds een paar jaar nattigheid, aan gespoord door DNB.

Persoonlijk vind ik het wel jammer dat aflossingsvrij niet meer belastingtechnisch mag en zou graag zien dat er op basis van lineaire of annuïteit de mogelijkheid zou komen om te spelen met de aflossingscurve, waarbij je natuurlijk niet door de bovengrens heen mag breken. (Dus en paar jaar extra aflossen en later wat minder aflossen zodat je uiteindelijk weer op de curve uit komt). Ideaal bv als je de eerste 5 jaar nog geen studerende kinderen hebt.

Toch een beetje zoals de aloude spaarhypotheek, waarbij je de premie-inleg binnen zekere grenzen kon varieren. Al was het voor zover ik weet niet mogelijk om in het begin minder in te leggen en later meer.

Reputatie 3
Badge

Aflossingsvrij maakt ca. 30% uit van onze totale hypotheek. Deze totale hypotheek staat al even niet meer onder water.

Af te lossen hebben we los van de verdeling echt nog wel. Desondanks aan deze kant geen principiële bezwaren tegen aflossingsvrij. Aflossingsvrij zie ik meer als een "aflossen wanneer wij dat willen" hypotheek en past mijns inziens best bij de emancipatie van een moderne burger. Misschien geen product voor iedereen, maar wel een goede hypotheekbouwsteen wat mij betreft.

Trouwens, er wordt gewezen op de risico's van aflossingsvrij, maar ook een aflossingshypotheek kent zijn risico's wanneer het rigide aflossingsregiem klanten met een variërend inkomstenpatroon gaat knellen.

Los van de hypotheekvorm moet een klant doordrongen zijn van de risico's die aan een hypotheekproduct zijn verbonden. De hoogte van het hypothecaire bedrag is mijns inziens nog steeds de sterkste invloedsfactor op de toename van die risico's.

Het is natuurlijk wat whataboutism om iets heel anders er bij te halen. Door de hoge huizenprijzen is er echter weer een maatschappelijke druk om dat hypothecaire bedrag te verhogen. De  grens voor een garantiehypotheek gaat volgens mij ook al omhoog. De toename van salarissen en lasten van werkenden zijn echter op zijn best met elkaar in de pas. Waar al die grotere hypotheken van moeten worden betaald? Gek dat dezelfde overheid die een aversie lijkt te hebben tegen de aflossingsvrije hypotheekvorm geen probleem heeft met het nog verder opblazen van onze totale hypotheekschuld. Ik kan dit moeilijk met elkaar rijmen.

Los van het bovenstaande is het goed om een vangnet te creëren voor klanten die niet alle consequenties van financiële producten doorzien. Dat is alleen maar goed.

Reputatie 5
Badge +4

Hallo @JanStel,

Dank voor je reactie en je interesse voor het effect van de campagnes over aflossingsvrije hypotheken. Uit onderzoek dat we hebben gedaan, blijkt dat veel mensen niet goed weten wat een aflossingsvrije hypotheek voor hun persoonlijke situatie betekent. Omdat we het belangrijk vinden dat klanten niet voor verrassingen komen te staan, benaderen we sinds oktober 2017 onze klanten met een aflossingsvrije hypotheek om hen te stimuleren om af te lossen en/of vermogen op te bouwen.

Om antwoord op je vragen te geven, moet ik navraag voor je doen. Ik hoop dat ik de uitkomst binnenkort met je kan delen. Overigens is de campagne ‘Aflossingblij’ niet van SNS, maar er zijn veel meer mensen die dat ook denken en dat we begrijpen we best :)

Reputatie 5
Badge +4

Ben jij erbij? Nacht van de aflossingsvrije hypotheek
Reis je vandaag via Utrecht CS naar je werk, dan kom je ongetwijfeld het knalgele aflossingsblij-huis tegen. Hiermee vraagt de Volksbank samen met andere banken en verzekeraars aandacht voor de campagne Word ook aflossingsblij. Medewerkers van verschillende financiële dienstverleners beantwoorden vragen van reizigers over de aflossingsvrije hypotheek. De Volksbank is gastheer voor alle deelnemende organisaties en een aantal van onze collega's doet zelf ook mee met de actie op het station.

De hele nacht bereikbaar
Vanaf 6.00 uur vanochtend is een speciaal telefoonnummer actief: 0800 - 1082. Klanten die dit nummer bellen, kunnen kiezen voor het merk waar ze een hypotheek hebben. Bij de Volksbank zijn dat BLG Wonen, RegioBank of SNS (ASN Bank biedt geen aflossingsvrije hypotheken). Omdat we niet willen dat mensen wakker liggen van hun aflossingsvrije hypotheek, kunnen klanten ook in de nacht van 29 tot 30 oktober contact opnemen met hun bank of adviseur. De lijnen zijn tot woensdag 06.00 uur geopend.

Aflossingsblij in de media
Net als vorig jaar verschijnt de campagne Word ook aflossingsblij op tv, radio en online. Nieuw zijn de korte animatievideo’s die een antwoord geven op de meest gestelde vragen van mensen met een aflossingsvrije hypotheek.

We zijn er voor je
Ben je vandaag niet in Utrecht, maar wil je wel weten hoe het zit met je aflossingsvrije hypotheek? Laat gerust een vraag voor ons achter. Daarnaast kun je ook alvast gebruik maken van de Aflossingsvrij Check en weet je in 10 minuten hoe je ervoor staat.

Reputatie 4
Badge +1

Ik was wel even nieuwsgierig naar die Aflossingsvrij Check maar die is dus alleen beschikbaar voor mensen met een SNS hypotheek….

Reputatie 5
Badge +4

Ik was wel even nieuwsgierig naar die Aflossingsvrij Check maar die is dus alleen beschikbaar voor mensen met een SNS hypotheek….

Sorry Sanne, dat klopt inderdaad. Maar ook als mensen geen hypotheek bij SNS hebben, helpen we graag. De hypotheekadviseur in een SNS Winkel kan bekijken wat de fiscale en financiële gevolgen zijn van aflossen en een andere hypotheekvorm. En vandaag kan iedereen voor vrijblijvend advies terecht bij het knalgele aflossingsblij-huis op Utrecht CS óf het speciale telefoonnummer bellen: 0800 - 1082.

Reputatie 5
Badge +4

Dat levert voor mij de vraag op: wat is het effect op de eigenlijke doelgroep en heeft SNS daar door de actie “Aflossingblij” meer inzicht in gekregen? En zijn er substantieel meer mensen gaan aflossen? 

Goedemorgen @JanStel,

Sorry, het antwoord duurde even maar vanochtend heb ik terugkoppeling gekregen over de campagne Aflossingsvrij. 

De afgelopen 2 jaar hebben we bijna alle klanten met een aflossingsvrije hypotheek bereikt. Ruim 30.000 klanten hebben goed inzicht gekregen in de eventuele financiële gevolgen op de einddatum van hun aflossingsvrije hypotheek. Tijdens het gesprek worden verschillende handelingsperspectieven aangeboden. Aflossen is niet het doel op zich. Als een klant de woonlasten op de einddatum kan blijven betalen, is een aflossingsvrije lening gewoon mogelijk. Het gaat erom dat iedereen een bewuste keuze maakt voor de toekomst.

Op dit moment zien we dat klanten extra aflossen en er zijn ook veel klanten die hun aflossingsvrije hypotheek omzetten naar een hypotheek met een aflossende vorm. Als gevolg van de campagne zijn meer mensen op de hoogte van de mogelijkheden voor hun aflossingsvrije hypotheek en kunnen ze goed geïnformeerd rustig blijven wonen. Dat was de doelstelling en die is bereikt. 

Reputatie 2

@Evelyn,

Dank voor je uitgebreide antwoord.  Goed dat jullie zoveel cliënten actief hebben benaderd en dat de campagne dit effect heeft gehad.    

Reageer