Sticky

Zoektocht hypotheek tijdrovend en stressvol, vooral voor jonge huizenkoper

• Oud Moderator
  • 793 reacties
Het kopen van een huis is niet iets wat je zomaar doet. Het kost tijd en geld en is een belangrijke beslissing die een deel van je toekomst bepaalt. Uit onderzoek blijkt dat het kopen van een woning veel stress oplevert, omdat mensen geen duidelijk overzicht hebben van het aanbod en inzicht in de voorwaarden missen.

Stress
De huizenmarkt is overspannen en dat zorgt voor extra stress. De zoektocht naar een passende hypotheek maakt het, zeker als je snel moet beslissen, volgens veel mensen niet makkelijker. De meeste Nederlanders vinden het zoeken van een hypotheek ingewikkeld en het kost ze daardoor veel tijd. Dit blijkt uit een onderzoek van PanelWizard in opdracht van SNS. Vooral jonge huizenkopers en starters ervaren deze stress.

In het onderzoek vroegen we in september aan ruim 1.000 Nederlanders naar hun ervaring met het zoeken naar een geschikte hypotheek. Hierbij gaf 70% van de huizenkopers aan stress te ervaren; onder de starters is dit zelfs 88%. Ter vergelijking: verhuizen en verbouwen leveren met 75% en 69% procent ongeveer evenveel stress op. In de 4 grote steden (Amsterdam, Rotterdam, Den Haag en Utrecht) ervaart 15% van de mensen meer stress dan in de rest van Nederland. In West-Nederland is de hoogte van de netto maandlasten daarnaast een zorg bij de zoektocht naar een geschikte hypotheek. Verder zorgt de zoektocht naar een hypotheek vaker voor stress dan de vraag of er wel een lening verkregen kan worden en of het het juiste moment is om te kopen.

Zoektocht kost vooral veel tijd voor starters
Gemiddeld gezien vergelijken mensen die op zoek zijn naar een hypotheek zo'n 3,5 aanbieders voordat zij een keuze maken. Deze zoektocht kost vooral starters veel tijd: 41% geeft aan hier een week tot een maand mee bezig te zijn en 17% trekt er zelfs langer dan een maand voor uit.

Informatie onoverzichtelijk en ingewikkeld
Vooral het vergelijken van verschillende rentes en hypotheekvormen blijkt lastig. 40% heeft geen goed beeld van de hypotheekverstrekkers die er zijn. Ton Timmerman, directievoorzitter SNS: “Om het makkelijker te maken om zowel een passende hypotheekvorm als -rente te vinden, nemen wij meerdere aanbieders op in ons advies. De meeste mensen zijn dit nog niet gewend van een bank, maar wij vinden dit heel normaal. Zo kunnen we ons namelijk echt concentreren op iemands persoonlijke situatie en met een overzichtelijk aanbod veel uitzoekwerk uit handen nemen.”

Hypotheekadviseur van meerdere aanbieders meest betrouwbaar
Een partij die meerdere aanbieders adviseert wordt als het meest betrouwbaar beschouwd. Toch blijkt de eigen bank het populairst voor advies. De grootste groep (51%) overweegt zijn of haar huidige bank als hypotheekadviseur. Vooral in Noord-Nederland is dit het geval en voor alleenstaanden en starters. Op de 2e plek staat de onafhankelijk financieel adviseur (39%), gevolgd door de hypotheekketen (32%).

Ben je huiseigenaar? Dan ben ik benieuwd hoe je de zoektocht naar een hypotheekverstrekker hebt ervaren. Zelf moet ik toegeven dat ik mij hier niet heel goed in heb verdiept, ik ben naar de bank gestapt waarbij ik bankier. Daarbij voldoe ik aan de Noord-Nederlanders die hierboven worden genoemd :8

4 Reacties

Reputatie 1
Mijn ervaring: het hangt heel erg af van de persoon die je treft. Ik ben ooit weggelopen bij een buitengewoon arrogante man van de Hypotheker, omdat hij mijn zorgen rond een bepaalde hypotheek eenvoudig wegwuifde. Uiteindelijk kwam ik terecht bij een ander filiaal van dezelfde adviseur/bemiddelaar. Heel ander persoon, heel andere uitkomst.
Overigens was dit één van de weinige situaties waarin ik ooit een slapeloze nacht heb gehad, en het duurde enige weken voordat ik mezelf had overtuigd.
In een ander geval een adviseur van Vereniging Eigen Huis geraadpleegd. Over deze man niets dan lof - hij loste onze problemen op door een andere oplossingsrichting te kiezen dan waarop wij ons hadden gericht. In deze situatie was ik juist direct gerustgesteld.
Let op: dit zijn ervaringen van lang geleden (1996 en 2008)...
Reputatie 2
Bij mijn eerste hypotheek (1995) me laten adviseren door zzp-er adviseur. Misschien toen wel een redelijke hypotheek, maar zeker ook voor hem (premies etc). In 2008 evenals Koos naar VEH. Prima meegedacht en optimale service.
Ik ben van plan over ongeveer drie jaar een huis te kopen. Financieel heb ik het best voor elkaar, goed salaris en vast contract. Maar ik zie er wel tegen op, want op dit moment heb ik niet zoveel spaargeld. En ik weet niet of ik in drie jaar tien tot vijftien duizend euro bij elkaar weet te sparen voor een eerste huis.
Hoi Gerard,

Wat fijn dat je het pad hebt uitgestippeld. Heb je al gesproken met een hypotheekadviseur? Een adviseur legt je precies uit wat je kunt lenen en hoeveel spaargeld je dan nodig hebt om de kosten koper te betalen.

Reageer

• :D
    • :?
    • :cool:
    • :S
    • :(
    • :@
    • :$
    • :8
    • :)
    • :P
    • ;)